Waarom wordt de bestelauto nog steeds niet elektrisch?

De stadslogistieke sector doet er vrijwel niets aan om het wagenpark van bestelauto’s te verduurzamen. In 2018 werd slechts 0,1 procent van de bestellingen aan consumenten en bedrijven vervoerd met een elektrisch busje, blijkt uit cijfers van het CBS.

In 2018 maakten Nederlandse bedrijfsbestelauto’s 813 miljoen stops. Per auto is dat gemiddeld 4 keer op een dag. In 63 procent van de gevallen was dat bij een bedrijf, bouwplaats of afhaalpunt, de overige stops waren bij een particulier. Post- en pakketvervoerders stoppen het vaakst bij een particulier adres, in twee derde van de gevallen. Dit meldt het CBS op basis van cijfers die zijn samengesteld in opdracht van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid.
Bestelauto’s worden ingezet voor verschillende activiteiten: in de bouw, als serviceauto en voor het vervoer van post en pakketten of van goederen. Serviceauto’s en bestelauto’s in de bouw vervoerden samen 89 procent van het totale gewicht. In 2018 brachten Nederlandse bestelauto’s 61 miljoen ton goederen weg.

Post en pakket maakt veel stops met weinig vervoerd gewicht

Bij het post- en pakketvervoer was het aandeel in vervoerd gewicht 2,3 procent en in gereden kilometers 4,5 procent. Gemeten in hoeveelheid stops was het aandeel 21 procent. Van de totale hoeveelheid stops bij particulieren werd 37 procent gedaan door bestelauto’s in het post- en pakketvervoer. Dit is het hoogste aandeel van alle activiteiten waarbij bestelauto’s zijn gebruikt voor vervoer naar particulieren.

Groot aandeel bestelauto’s op diesel

In 2018 werd 0,1 procent, 40 duizend ton, van het totaal vervoerde gewicht per elektrische bestelauto vervoerd. Het vervoerd gewicht met elektrisch aangedreven bestelauto’s nam wel met 81 procent toe ten opzichte van 2016. In dat jaar was het aandeel nog 0,04 procent.
Het aandeel van bestelauto’s op aardgas nam toe, van 0,8 procent in 2016 naar 1,3 procent in 2018. Verreweg de meeste bestelauto’s, 98 procent, reden op diesel. Dit aandeel bleef tussen 2016 en 2018 nagenoeg gelijk. Bestelauto’s op lpg vervoerden in 2018, met een aandeel van 0,2 procent, vier vijfde minder dan in 2016.

Het gaat tergend langzaam met de overstap naar (lichte) elektrische voertuigen. ‘Dat snap ik niet, want in 2025 gaat in 40 steden de stad op slot voor voertuigen die niet elektrisch zijn. Onbegrijpelijk dat het niet van de grond komt’, zegt Walther Ploos van Amstel, Lector City Logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam op BNR Nieuwsradio.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *