Wat bracht het jaar 2020 voor de logistieke sector?

We naderen de kerstdagen en het einde van een bijzonder jaar. Toen we aan het begin van 2020 stonden had niemand durven voorspellen wat er op ons af zou komen. Er was ineens geen 'business as usual' meer. Van de een op de andere dag. Niemand durft zich te branden aan voorspellingen over hoe het in 2021 verder moet. De volgende lange lockdown is zojuist bekend gemaakt...

Corona crisis

Het afgelopen jaar was natuurlijk allereerst het jaar van corona. De economie ging in de ene sector op de rem en in andere sectoren maximaal los. De toppers in de transportsector zetten direct crisisteams in die van uur tot uur de situatie volgden. Logistieke bedrijven moesten ineens nadenken over hun marktstrategie, strategische samenwerking en vooral het werken met transportplatforms. Alles stond op z'n kop.

Volatiliteit is het nieuwe normaal. De beste benadering is om als klanten, leveranciers en transporteurs marktfluctuaties samen opvangen met veiligheidsvoorraden, het delen van capaciteiten, flexibiliteit en ketentransparantie. Dat kan alleen maar als je samen de juiste ketendata gebruikt en geweldig planners hebt. Door te investeren in de opleiding van de beste planners kan de logistieke sector sterker uit de coronacrisis komen. Veel ondernemers kozen voor meer samenwerking, overname of fusie; zoals Peter Appel en Simon Loos.

Online shoppen

2020 werd het jaar van nog meer online aankopen. De kerstdrukte begon in maart en is niet gestopt; massaal kozen we voor online. Niet tot ieders tevredenheid; wat werd het druk op straat. De online groei bood kansen voor nieuwe spelers als Local Heroes, Crips en Parcls. Niet alleen op de B2C markten, maar ook op de B2B markten gebeurde veel. Zo ging Thuisbezorgd ineens de bestellende restaurants bezorgen. Platforms als Amazon en Alibaba gaan voor werelddominantie.

De coronacrisis bracht uitdagingen voor de webwinkels van Jumbo en Albert Heijn. Het kraakte en piepte. Bijzonder was de verjaardag van het 5-jarige Picnic. Van deze debutant is veel te leren.

Zero emissie: nu toch echt wel

De eerste gemeenten kwamen met zero emissiezones voor hun binnensteden (vanaf 2025). We moeten rekening houden met het klimaat. Rotterdam was de eerste stad met een serieus plan samen met het bedrijfsleven. De komende jaren zullen bedrijven slim aan de slag moeten om de schone en slimme ambities waar te maken. Het gaat niet vanzelf!

De gevolgen van zero emissie worden ook gevoeld in de vastgoedwereld. Ruimte is schaars. Bouwen voor wonen krijgt prioriteit. Stadslogistiek vastgoed is goud waard en moeten de wereld van stuff en fluff verbinden.

De toekomst: physical internet

Bedrijfsleven en onderzoek denken verder na over de toekomst van duurzame supply chains met het Physical Internet concept. De logistieke sector moet leren meer te doen met minder. Naast de ontwikkeling van voertuigen met een lagere en zero emissie (op basis van schone energie) is het van belang om meer logistieke efficiëntie te realiseren.

De bestaande onbenutte capaciteit van middelen in alle vervoers- en opslagmodaliteiten kan beter worden benut en de stromen kunnen meer geconsolideerde worden door vervoerswijzen en andere logistieke middelen slimmer te gebruiken en te combineren. Open en verbonden logistieke netwerken worden de standaard. Alice presenteerde onlangs de routekaart om hier te komen. Inspiratie voor de jaren die gaan komen.

Walther Ploos van Amstel

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>