Wat moeten we met steeds meer vreemde voertuigen in de stad?

Mini-autootjes, quads, tractoren en supersnelle e-bikes: het aantal 'vreemde' voertuigen neemt toe. Handig voor de gebruikers, maar het kan tot problemen leiden. In de Amsterdamse Warmoesstraat ging het fout voor de tractor van een bouwbedrijf. Vast stond het gevaarte. Vooruit ging niet, achteruit nog net, met passen en meten. Bouwbedrijven proberen met de inzet van tractoren de milieuzones voor vrachtvervoer in binnensteden te omzeilen.

Mooie plaatjes leverde het op, maar het toonde ook iets aan, volgens Walther Ploos van Amstel, lector Citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam. "Je moet als gemeente voorbereid zijn om de vreemdste vormen van vervoer. Niet alles kan, niet alles past. De wereld verandert razendsnel en veel daarvan speelt zich af in het hart van de stad. Ambtenaren, beleidsmakers moeten niet gaan zitten wachten, niet pas met oplossingen komen op het moment dat de incidenten zich aaneenrijgen. Soms is het nodig om van een mug een olifant te maken.""

Lees er meer over in het Parool.

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>