Webwinkelen beter voor milieu dan zelf boodschappen doen?

Online winkelen heeft een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. Het totaal aantal bezorgde pakketten wordt voor 2014 geschat op 190 miljoen, ruim een verdubbeling tegenover 90 miljoen bezorgde pakketten in 2010. Met de huidige groei van 8% per jaar, zou het aantal pakketten in 2020 tot 280 miljoen pakketten kunnen uitgroeien.

Maar hoe meer aankopen, hoe meer bezorgingen. En dus hoe meer milieubelastende kilometers. Daarom willen gemeentes de verkeersbewegingen van pakketbezorgers beperken en beloven pakketbezorgers om schoner en zuiniger te rijden. Is webwinkelen nu beter voor het milieu dan zelf boodschappen doen? EY onderzocht het. De externe kosten van een bezorging door een webwinkel zijn 3,9 cent per bestelling. Zelf boodschappen doen (met de auto, te voet of de fiets) betekent 4,5 cent externe kosten per bestelling.

De belangrijkste conclusies zijn:

  • Het gekozen lever of afhaalscenario heeft een belangrijke invloed op de 'footprint' en kan een enorm verschil maken.
    De retailer heeft dus een belangrijke invloed door de soort pakketbezorging die hij aanbiedt. De keuze van de consument hieruit heeft vervolgens directe invloed op de milieu-impact.
  • Nieuwe, duurzamere trends als drop-off-points, elektrische voertuigen en fietskoeriers zullen naar verwachting de impact op de duurzaamheid verlagen. Er zijn dus mogelijkheden om de milieu-impact te verlagen.
  • Ontwikkelingen waarover de consument positief is zoals de 1-uurs-levering, kunnen de milieuwinst echter weer deels teniet doen.
  • Consumenten spreken zich nauwelijks tot niet uit over de duurzaamheid van de last mile. Reden: ze maken zich er (nog) niet druk om óf weten te weinig van de effecten op het milieu en de maatschappij.

Shopping Tomorrow

Veranderd koopgedrag, online shopping, 3D-printing, internationale concurrentie en steeds meer leegstand. Sinds de eerste webwinkel in 1994 is het Nederlandse winkellandschap totaal veranderd. Hoe ontwikkelt de retail zich op lange termijn? En welke acties moeten online retailers nemen? Om die vragen te beantwoorden, bundelen twintig organisaties sinds 2013 hun krachten. Aanvankelijk onder de naam Shopping2020, maar sinds 1 januari 2015 als ShoppingTomorrow.

Eén van de negen actieprogramma’s van Shopping Tomorrow richt zich op de footprint van de Nederlandse e-commerce in de laatste schakel van de keten. Vanuit onze ambitie om bij te dragen aan een beter werkende wereld, is EY voorzitter van dit Actieprogramma Voetafdruk van Online Handel.

Download het rapport hier.

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>