Bol.com gaat pakjes zelf op de fiets bezorgen

De dag die je wist dat zou komen... Na het succes van eigen bezorging bij Coolblue krijgt ook bol.com een eigen bezorgplatform met vrachtfietsen. Cycloon en bol.com kondigden vandaag een strategische samenwerking aan waarbij bol.com aandeelhouder wordt van Cycloon (met als doel een volledige overname over vier jaar).

Voor bol.com zorgt de samenwerking ervoor dat meer pakketten per fiets bezorgd kunnen worden en dat klanten de beste service in bezorging krijgen. De partijen willen de groei van Cycloon versnellen en bezorging duurzamer en socialer maken. Het Cycloon netwerk biedt bovendien een prima springplank om juist local-for-local te groeien.

Duurzame en flexibele bezorging versnellen

Bol.com heeft ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen en de samenwerking met Cycloon draagt daar aan bij. Vincent Weijers, directeur Logistiek & Operatie (COO) bij bol.com: “We geloven enorm in de duurzame en sociale missie van Cycloon. Tegelijkertijd is het voor bol.com en zijn verkooppartners een unieke mogelijkheid om de verduurzaming van onze groeiende pakketbezorging te versnellen en onze bezorgcapaciteit uit te breiden. Ook kunnen we het gemak en de service voor onze klanten nog verder verbeteren met flexibele en slimme bezorging. Toewerken naar een duurzame en maatschappelijk verantwoorde last mile is cruciaal voor de toekomst van e-commerce en we zullen blijven samenwerken met al onze bezorgpartners om dit te realiseren. Met het meerderheidsbelang in Cycloon zetten we een nieuwe stap richting onze uitgesproken ambitie om onze directe voetafdruk in 2025 terug te brengen tot 0 gram CO2-uitstoot per pakket.”

Sterke basis voor samenwerking

De directie en aandeelhouders van Cycloon blijven inzetten op de sociale cultuur en duurzame missie van Cycloon om de organisatie te laten groeien en nieuwe werkgelegenheid te creëren. Er zijn 600 mensen met een (voormalige) afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk bij het bedrijf.

Wat beide bedrijven gemeen hebben is het lef om het anders te doen. De mentaliteit om als team aan de slag te gaan en de no-nonsense cultuur. Dat is een hele mooie basis voor een succesvolle samenwerking. Marieke Snoek, algemeen directeur Cycloon: “De samenwerking met bol.com geeft ons de kans om op een nog veel grotere schaal impact te maken. We investeren verder in onze mensen, het netwerk en onze partners en dat stelt ons in staat om de dienstverlening voor onze huidige en nieuwe klanten te verbeteren en verder uit te breiden. Daarbij hebben we uitvoerig gesproken over de principes waar we als organisaties voor staan en voor blijven staan.”

De traditionele pakketbezorgers

Bol.com laat tot nu toe pakketjes in Nederland bezorgen door pakketbezorgers zoals PostNL. Andere webwinkels hebben al wel een eigen bezorgdienst, zoals elektronicawebwinkel Coolblue en levensmiddelenbezorger Picnic.
Amazon bouwt al enige tijd aan een eigen bezorgnetwerk. Ook Zalando neemt de regie over de bezorging steeds meer in eigen hand. De traditionele pakketbezorgers hebben het zwaar. Ze verliezen marktaandelen, de tarieven stijgen niet en aandelenkoersen dalen. Deze stap van Bol.com schudt de markt in elk geval verder op.

De beleggers in PostNL vonden het geen spannend nieuws; het aandeel steeg vandaag met 1,5 procent. Toch zouden de vaste bezorgpartners wel eens 20 tot 40 miljoen zendingen minder kunnen krijgen... dat moet toch ergens pijn doen.

 

Walther Ploos van Amstel

Foto: Bol

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>