Elektrische vrachtwagens: het gaat nog moeizaam

De transportsector heeft een flinke opgave voor de boeg als het gaat om CO2-reductie. Toch lopen we flink achter op de doelstellingen. Welke belemmeringen zorgen ervoor dat de transitie naar elektrisch wegtransport zo langzaam gaat?

Nieuwsblad Transport organiseerde samen met ING een rondetafelgesprek. Hieraan namen transporteurs Simon Loos, Peter Appel, Transport, SNEL Shared Logistics en Millenaar van Schaik deel. Bedrijven met inmiddels enige ervaring met elektrische vrachtwagens.
Bij de huidige proeven is gebleken dat betrouwbaarheid van elektrische trucks nog wel eens problematisch kan zijn voor een gezonde business case. Zolang er niet tijdens of tussen de ritten door opgeladen hoeft te worden gaat het goed. Anders conflicteert het met de logistieke planning en is extra personeel nodig.

Daarom pleit Wim Roks van Simon Loos voor meer realiteitszin. ‘Zwaar elektrisch vervoer verkeert nog in de prenatale fase: de gewenste opschaling komt op zijn vroegst in 2022 wanneer Europese truckfabrikanten hun serieproductie hebben opgestart. Toch is elektrisch rijden nu al niet meer een middel, maar het doel op zich geworden in de politiek.’ De meest eenvoudige manier van CO2-besparing is het verhogen van de gemiddelde beladingsgraad van vrachtwagens. Want iedere truck die niet de weg op hoeft, bespaart CO2.

Lees het hele verslag op Nieuwsblad Transport.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>