Lowlands: de logistiek voor 55.000 hongerige bezoekers

De evenementensector moet hard knokken nu er steeds meer festivals komen. Niet alleen moeten de festivals een goede programmering bieden. De bezoekers stellen steeds hogere eisen aan faciliteiten en bediening. Je komt niet meer weg met een plastic bekertje koffie. Dat moet tenminste een frappuccino zijn met verse bosbessenmuffins.

NRC-Q schrijft in de aanloop naar Lowlands over de logistiek van dit festival.

Het broodje kaas is uit. Sashimi, champagne en panini’s zijn de nieuwe norm. Voor Lowlands  - en festivals in het algemeen - is de horeca volgens Hans Kuipers, manager Food & Beverage van LOC7000 en verantwoordelijk voor de complete festivalcatering tijdens Lowlands, steeds belangrijker geworden. Enerzijds doordat de gages van artiesten fors omhoog zijn geschoten, als gevolg van een dalende platenverkoop. Anderzijds, omdat bezoekers meer verwachten. Het is balanceren op het strakke koord om de eindjes aan elkaar te knopen.

Kuipers: "Dat begint met een bezoekersprofiel: wie komen er eigenlijk? We kijken naar leeftijd, geslacht, opleidingsniveau en inkomen”. Op basis daarvan maakt LOC7000 een horecaplan. Dat is voor ieder festival anders. Voor Lowlands dat een ‘divers’ publiek heeft maakt het bedrijf een selectie uit ongeveer negentig cateraars. Niet voor niets dat er ruim 25 verschillende plekken op het terrein zijn waar van alles te krijgen is. Zelfs biologische, gluten- en lactosevrije maaltijden.

Kuipers: “We werken samen met bekende bedrijven, waarvan we weten dat ze een festival als Lowlands aankunnen”, zegt Kuipers. Daarmee doelt hij, naast hygiëne- en voedselkwaliteitseisen, vooral op het volume dat een cateraar aankan. Het gaat om grote hoeveelheden eten, die je snel moet kunnen leveren.”

Lees het hele artikel op NRC-Q.

 

Foto: Bart Roel

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>