Returnista: hoe maak je retouren winstgevend?

Drie Nederlandse e-commerce spelers zijn terug te vinden in de top-50 van de FT1000, een lijst met snelst groeiende bedrijven van Europa, samengesteld door de Financial Times en Statista. Returnista is de hoogst genoteerde Nederlandse onderneming en staat op plek 29.

Retourzendingen staan bekend als een blok aan het been van webwinkels, maar de broers Quinten en Olivier Muller van Returnista draaien het om: zie het juist als een kans om de klanttevredenheid te verhogen, waardoor kopers vaker bestellen.

Returnista stroomlijnt de online retourproces van vijfhonderd webwinkels, waaronder grote spelers als Asos, Decathlon en JoshV. Retourzendingen kunnen op verschillende manieren worden teruggestuurd naar een webwinkel, waaronder door ze thuis op afspraak te laten ophalen.

Quinten Muller van Returnista: ‘We dagen de gehele online markt uit om met een kritische blik naar alle processen te kijken en die met behulp van data te optimaliseren. Dit heeft een positieve invloed op omzet, kosten en het milieu, want data vermindert het aantal retouren.’

De broers Muller bedachten Returnista toen zij weer een in de rij stonden bij een sigarenboer om een paar niet-passende schoenen terug te sturen. Voor de logistieke afhandeling dragen postbezorgers DHL en UPS zorg.

Returnista wil ook de terugbetalingen bij retouren stroomlijnen. Transacties die nu nog vaak enkele dagen op zich laten wachten, waardoor de consument het geld in de zak houdt.
Na aanmelding van een retour krijg een koper direct een coupon waarmee hij of zij meteen door kan shoppen in dezelfde webwinkel. Als de coupon niet binnen de verwerkingstermijn van de retour wordt verzilverd, dan krijgt een klant alsnog het geld terug. Dat is slim bedacht!

Bron onder meer: Sprout

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>