Stadslogistieke lessen uit Parijs: logistieke hotels

Met meer drukte en het aangekondigde dieselverbod zoekt Parijs naar manieren om de stad bereikbaar te houden. Het nieuwe logistieke complex Chapelle International moet een schakel worden in een duurzamer systeem voor stadslogistiek dat tegelijkertijd woon- en werkfuncties biedt.

De deelnemers aan een SKBN-studiereis (Stichting Kennisalliantie Bedrijventerreinen Nederland) naar Parijs brachten een bezoek aan Chapelle International om zelf te zien hoe logistiek en stedelijke ontwikkeling als opgave kunnen worden aangepakt. SKBN maakte er een waardevol verslag van. Wat kunnen we leren van onze Franse buren?

Logistiek hotel

Ontwikkelaar Sogaris noemt het een ‘logistiek hotel’. Met een lengte van bijna 400 meter en een breedte van 65 meter is het wel een hotel waar complete goederentreinen naar binnen kunnen rijden. In de toekomst kunnen hier per dag vier treinen met elk 60 containers worden gelost en overgeladen op schone elektrische en hybride voertuigen en vrachtwagens op aardgas. De bevoorrading vindt plaats vanuit twee grote distributiecentra in de omgeving van Parijs en Rijsel.

Hiermee worden per dag 240 vrachtwagenbewegingen de stad in vermeden. Dat zou goed zijn voor een reductie van de CO2-uitstoot met 1537 ton per jaar. De fijnstof emissie door de aanvoer van de goederen wordt met 99 procent verminderd.

Initiatiefnemers

Chapelle International startte in 2011 toen het Franse spoorbedrijf SNCF een tender uitschreef voor de transformatie van het voormalige spoorcomplex. Het logistieke centrum wordt geëxploiteerd door vastgoedgroep Sogaris, SNCF-dochter EuroRail en logistiek dienstverlener XPO Logistics. Volgens Sogaris is de belangstelling groot. Retailers en handelaren in kleding, voedingswaren en meubels zouden klaarstaan om het logistiek hotel te benutten.

Sogaris ziet het concept als  antwoord op de groei van e-commerce. Grote logistieke centra komen door hoge huurprijzen steeds verder van de binnenstad. In 1976 lagen de sorteercentra van de pakketbezorgers nog op gemiddeld 6 kilometer van het stadscentrum. Nu is dat 16 kilometer. De afstanden en aflevertijden voor bezorging per vrachtwagen zijn navenant toegenomen. Parijs heeft besloten milieuzones in te voeren, waarbij dieselvoertuigen vanaf 2024 niet meer welkom zijn in de stad. Retailers moeten daarom hun logistieke ketens aanpassen.

Wonen en werken naast logistiek

Naast het logistiek hotel komen appartementengebouwen met ongeveer duizend woningen. Naast woningen komen er in de wijk kantoorgebouwen, een school en een concept waarbij kleine bedrijfsruimtes en woningen gecombineerd worden voor kleine zelfstandige ondernemers. Het dak van het logistiek hotel wordt ingericht voor stadslandbouw en sportvelden. In de kelder bevindt zich een datacenter dat genoeg restwarmte produceert om voor een belangrijk deel te voorzien in de verwarming van de woningen in de nieuwe wijk.

Inmiddels zijn twee andere logistiek hotels in ontwikkeling in Quai Bercy en Bercy-Charenton.

Lees het verslag van de SKBN-studiereis hier.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>