Webwinkels: let's get physical

De online omzet was in september 2022 in Nederland 5,7 procent hoger dan in september 2021. Webwinkels, met als hoofdactiviteit verkoop via internet, hebben 0,7 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (omnichannel), groeide met maar liefst 12,2 procent. Retail die zich online wagen scoren. Geldt het andersom ook?

Steeds meer webwinkeliers wagen zich aan een omnichannel strategie en langzaam maar zeker wordt dat ook in de winkelstraten steeds zichtbaarder. Het lijkt voor webshops een schot in de roos om ook fysiek te verkopen, maar het spel is wel compleet anders dan online. Twinkle sprake met experts: ‘Je moet je als retailer wel afvragen of je de synergie tussen beide kanalen kunt krijgen en behouden.’

Online retailers weten de fysieke route steeds beter te vinden en legio pure players maakten de afgelopen jaren de overstap naar een omnichannel aanpak. Sommigen spelen het fysieke spelletje al langere tijd met meerdere filialen en anderen proberen het voorzichtig met één winkel. Waarom kiezen retailers voor een fysieke aanpak, en waarom juist nu?

Ik vind dat leuk om te zien. Er is een grote vijver met consumenten en wanneer je alleen online verkoopt, pak je een groot deel van die markt niet. Een stenen zaak heeft verschillende voordelen. Allereerst is het branding en legitimatie: je winkel bestaat echt. Daarnaast kun je een hoop andere dingen leren van je klant, die je online niet ziet. Hoe komt een klant uit de kleedkamer bijvoorbeeld? Hoe pakt hij een product op en hoe loopt hij door de winkel? De kracht van een winkel is de instant gratification, een klant koopt iets en kan het meteen mee naar huis nemen. Als je online succes hebt, is het zonde om het fysiek niet te proberen.

De functie van fysieke winkels is veranderd. Shoppen is veel meer een beleving geworden. Behalve winkelen willen consumenten ook een broodje halen en een kop koffie of lokaal biertje drinken op het terras. Dat is een ontwikkeling die de laatste tien jaar is opgekomen. Dankzij online zijn winkelketens opgeschud dat het anders moet, en dan vooral bij service en beleving. Wanneer iemand bij de MediaMarkt niet snel genoeg geholpen wordt, heeft hij in de tussentijd al opgezocht wat het product bij Coolblue kost. De winkelketens laten zich echt niet de kaas van het brood eten De groeicijfers van de fysieke retail laten dat alle enkele jaren zien. Stenen winkels winnen.

Lees meer over de ervaringen van webwinkel die fysiek gingen op Twinkle.

Walther Ploos van Amstel.

 

Foto: Coolblue

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>