Hub bundelt inkoop universiteiten in Amsterdam

De Universiteit en Hogeschool van Amsterdam hebben met enkele belangrijke leveranciers afspraken gemaakt waardoor de bevoorrading duurzamer wordt. Een logistiek overslagpunt net buiten Amsterdam moet de verkeersoverlast en vooral de uitstoot van CO2 en fijnstof beperken. 

80 locaties

Dagelijks rijden tientallen bestelauto’s en vrachtwagens af en aan bij de tachtig locaties van de HvA en UvA om pakketten en dozen af te leveren voor studenten en docenten. ‘Al deze vrachtwagens reden samen zeventig keer de wereld rond”, zegt Susanne Balm, projectleider duurzame stadslogistiek aan de HvA tegen TVNH. “Het is niet praktisch maar vooral ook niet duurzaam. De oplossing leek simpel. Maak een overslagpunt (hub) buiten de stad waar al deze pakketjes verzameld worden en breng ze dan in één keer naar de juiste lokatie’.

Hub in Duivendrecht
Na heel veel praten en overleggen is het gelukt om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Het distributiecentrum van de Van Deudekom in Duivendrecht is inmiddels ingericht als hub. Bovendien gaat PostNL met elektrische bakfietsen en vrachtwagens de pakjes in de stad bezorgen.

Geld blijkt het grootste probleem bij het opzetten van een hub maar de wil om het ‘beter’ te doen heeft voorlopig gewonnen. Met de hub is de distributieketen verlengd, er zijn meer partijen bij betrokken, maar de klant wil geen cent meer betalen. Canon, de leverancier van printerpapier, krijgt nog steeds de bestelling, maar stuurt nu een grote vrachtwagen vol papier vanuit Zweden rechtstreeks naar Duivendrecht in plaats van Venlo waar Canon gevestigd is. Daar wordt het opgeslagen en samen met het toiletpapier en handdoeken naar het juiste adres gebracht.

Toekomst
De grootste acht leveranciers van de Uva en HvA doen nu mee. Het is de bedoeling dat uiteindelijk alle achthonderd leveranciers aanhaken. Bij aanbestedingen is dit nu als eis meegenomen. Daarnaast hoopt men dat ook andere instellingen en bedrijven in de Amsterdamse binnenstad hun goederen via de logistieke hub laten leveren. Als meer bedrijven gebruik maken van een hub, betekent dat minder vrachtverkeer in de stad en minder uitstoot van schadelijke stoffen. In dat geval is één hub in Duivendrecht overigens niet voldoende.

Bron: TVNH

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *