Merwede-wijk in Utrecht wordt autovrij. Hoe moet dat dan met de logistiek?

Utrecht kondigde aan dat de nieuwe wijk Merwede autovrij wordt. In Utrecht hebben de betrokken ontwikkelaars bij de wijk Merwede samen met de gemeente vooraf goed nagedacht over de buurtlogistiek. In de mobiliteitsplannen is uitgewerkt hoe men in de wijk maatregelen neemt om het bestelverkeer in de greep te houden.

In de wijk komen parkeer- en distributievoorzieningen, zoals stadslogistieke hubs, in de Merwedekanaalzone dicht tegen de stadsboulevards aan, waarbij de woongebieden zelf autoluw blijven. De gemeente maakt voorzieningen voor de belevering in de woongebieden met vrachtfietsen. De handhaving kan ook zonder lastige maatregelen zoals paaltjes met elektronische kentekenhandhaving in de voetgangerszones.

Er komen hoogwaardige logistieke oplossingen voor grotere vrachtvoertuigen. Er komen gecentraliseerde en inpandige mobiliteitshubs van waaruit de leveringen naar bewoners en ondernemers in de wijk gebeuren. Aflevering van pakketjes vindt plaats in pakketmuren in de mobiliteitshubs of aan de voordeur met bezorgrobots, vrachtfietsen en lichte elektrische voertuigen.

Uitzonderingen blijven mogelijk met levering tot aan de deur met tijdelijke digitale ontheffingen voor nood- en hulpdiensten, incidentele grote bezorgingen, vuilnisophaaldiensten, verhuiswagens, doelgroepenvervoer en bouw- en onderhoudsverkeer; dat is slim toegangsbeheer.

Utrecht laat in de wijk Merwede zien dat publieke en private professionals samen de bevoorrading slim in kunnen richten voor een vitale woonwijk waar de openbare ruimte uitnodigt tot gezond bewegen, lekker ontspannen en ontmoetingen met buurtgenoten. De aanpak in Utrecht is inspiratie voor andere gemeenten. Die gemeenten zijn namelijk verantwoordelijk om die voorwaarden voor de bevoorrading mee te geven aan de projectontwikkelaars die in de wijken aan het werk gaan.

Walther Ploos van Amstel
Lector Citylogistiek Hogeschool van Amsterdam

 

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>