Picnic gaat retouren doen voor Wehkamp. In de toekomst ook de bezorging

Websuper Picnic gaat de retourzendingen van online warenhuis wehkamp ophalen. In maart 2018 start in Amersfoort een proef waarbij klanten van Picnic hun wehkamp-retouren kunnen meegeven aan de bezorger van hun boodschappen. De elektrische wagentjes van Picnic zorgen ervoor dat de pakjes weer bij wehkamp terechtkomen. de samenwerking is niet alleen gunstiger voor de klant, maar zorgt ook voor minder drukte in de stad, minder vervoersbewegingen en dus minder CO2-uitstoot.

Bezorgdiensten

Picnic sprak bij de start in 2015 al uit méér te willen zijn dan alleen een bezorgdienst van boodschappen. Het innovatieve techbedrijf wil een logistieke dienstverlener worden die het leven van zijn klanten makkelijker maakt, zonder dat deze daar extra voor moeten betalen. Het terugdringen van het aantal bezorgbusjes is bovendien goed voor het milieu. Ook wehkamp is continu op zoek naar nieuwe manieren van duurzame distributie die het leven makkelijker maken. Zo startte het online warenhuis in 2017 al een samenwerking met Fietskoeriers.nl. Wehkamp wil meerdere bezorgopties aanbieden, zodat klanten zelf kunnen bepalen hoe en wanneer zij het product geleverd willen hebben.

Later ook bezorging
De samenwerking tussen Picnic en wehkamp is de eerste in zijn soort: meerdere complexe logistieke stromen en ict-systemen zijn op elkaar aangesloten. De proef begint met retouren, maar beide partijen hebben de ambitie om de samenwerking uit te breiden met de bezorging van wehkamp-bestellingen.

"Onze elektrische bezorgwagentjes komen iedere week bij een kwart van de Amersfoortse gezinnen aan de deur", aldus Michiel Muller, mede-oprichter van Picnic. "Het is dus makkelijk en duurzaam om de retourpakketjes van wehkamp mee te nemen en het effect is enorm. Meer gemak, minder CO2-uitstoot en minder busjes in de wijk."

Maarten Tibosch, COO van wehkamp: “Wij zijn er vooral voor gezinnen en die zijn vaak ontzettend druk. De samenwerking met Picnic geeft de klant de keuze om op één moment bestellingen van verschillende aanbieders in ontvangst te nemen. Dat scheelt ontzettend veel tijd en ruimte, dus wij denken dat klanten dit erg waarderen. In plaats van met meerdere bezorgwagentjes achter elkaar de straat in te rijden bundelen we dat nu tot een duurzamer en efficiënter geheel.”

Over Picnic
Voor de lancering eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag, dat de bezorging gratis is en de boodschappen daarnaast de laagste prijs hebben.

Voor meer informatie: klik hier.

Foto: met toestemming van Picnic.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>