PostNL pakketten bij ‘niet thuis’ direct naar afhaalpunt

De online markt is sterk in beweging. PostNL speelt daarop in door de pakketbezorging zo goed mogelijk op zowel de groei als de wensen van verzenders en ontvangers af te stemmen. Met als doel pakketten in één keer bij de ontvanger af te leveren: waar en wanneer zij dat willen. Dat lukt in 95% van de gevallen bij de eerste bezorgpoging, volgens PostNL. Als gekozen is voor thuisbezorging wordt het pakket altijd één keer thuis aangeboden. Lukt het de bezorger niet om het pakket thuis af te leveren, dan gaat het vanaf nu direct naar de dichtstbijzijnde PostNL-locatie. Klantonderzoek door PostNL heeft uitgewezen dat de meeste ontvangers dat graag willen. Op deze manier kunnen ontvangers hun pakket daar een dag eerder ophalen.

Controle over bezorging
PostNL werkt er hard aan om de pakketbezorging zo goed mogelijk op zowel de groei als de wensen van verzenders en ontvangers af te stemmen. In de afgelopen jaren zijn er steeds meer mogelijkheden toegevoegd om ontvangers meer controle over de bezorging van hun pakket te bieden en ook webwinkels bieden regelmatig meer dan één bezorgoptie aan.

Uit ervaring blijkt dat een groot deel van de ontvangers waarbij de eerste bezorgpoging niet slaagde, ook bij de tweede poging niet thuis is. En uit klantonderzoek weten we dat de meeste ontvangers liever willen dat deze pakketjes direct naar een PostNL-locatie worden gebracht. Dan zijn deze pakketten namelijk een dag eerder beschikbaar. Er zijn op dit moment zo’n 3.300 PostNL-locaties in Nederland dus er is er altijd een in de buurt.

Niet meer voor niets in de bestelbus
Omdat pakketten geen tweede keer meer mee hoeven in de bus scheelt dat onnodige kilometers en dus CO2-uitstoot. De ruimte in pakketbussen wordt beter benut en daarmee kan PostNL die capaciteit optimaler inzetten. Dat is nodig want het aantal pakketten groeit nog steeds gestaag en de laatste twee maanden van het jaar is het extra druk.

Bron: PostNL

13 thoughts on “PostNL pakketten bij ‘niet thuis’ direct naar afhaalpunt”

Niels van der Meer 1 jaar ago

UPS doet hetzelfde. Niet thuis, dan direct naar het afhaalpunt. Ze zeggen dat uit onderzoek blijkt dat de klant dat wil, maar dat onderzoek hebben ze vast niet uitgevoerd. Ik bijv. wil het helemaal niet. Maar, mooie redenen zoeken, maakt het acceptabeler. Het gaat natuurlijk alleen om de centjes: het is gewoon goedkoper voor PostNL, UPS, etc. om de tweede bezorgpoging te schrappen.

Herman Van Eynd 1 jaar ago

In België doet PostNL het anders. Mijn laatste twee pakketten werden in de onbeveiligde hall gedumpt, zonder dat ze aanbelden. En telkens “was een handtekening vereist.”

Carola 1 jaar ago

sterker nog: bij ons in Den Haag komt men helemaal niet meer langs de deur en gaat meteen vanuit het sorteercentrum naar het afhaalpunt. Dit in tegenstelling wat er als informatie op de site staat bij de track en trace code. Al een paar keer voor nop thuis zitten wachten!
Bovendien wordt het dan gebracht naar zo ongeveer het verste afhaalpunt, terwijl er drie zijn die voor mij veel dichterbij zijn.
Een klacht indienen heeft geen zin, want een reactie krijg je niet.

Alexandra 1 jaar ago

Toch krijg ik regelmatig pakjes die je niet direct naar een afhaalpunt kan sturen. PostNL meldt dan dat dat aan de verzender ligt. Terwijl de reclame suggereert dat ik er altijd invloed op heb. Van aboutyou kan ik bijvoorbeeld in Almelo via de app niet aanpassen. Niet op moment van verzenden en ook niet als het al onderweg is. Echt pas na de eerste keer dat zij langs zijn geweest. Ik vind dat heel vervelend omdat de meeste postbodes dan bij de buren aanbellen en ik wil de buren er niet mee belasten. Daardoor bestel ik dus minder online.

Henry 1 jaar ago

Het zou prettig zijn als het aflever tijdstip werkelijk zou kloppen .
Nu krijg je meerdere wijzigingen per pakket door via de app en met als eindresultaat dat er nog op een ander tijdstip bezorgd wordt.

Marten 1 jaar ago

Eindelijk zou ik zeggen. Ik heb dit vaak aan ze voorgesteld, maar altijd moest je een dag extra wachten. Scheelt tijd en geld en minder uitstoot.

Albert Bos 1 jaar ago

Wat is er mis met directe bezorging bij een goede buur?
Dan heb je het direct bij thuiskomst op de oorspronkelijke bezorgdatum.
Dat is nog sneller, toch?

C A van Dam koster 1 jaar ago

Bedankt voor de informatie

Walther Ploos van Amstel 1 jaar ago
Ronald Scherpenisse 1 jaar ago

Nog even en we zijn terug bij het begin, en overigens niets mis mee, een soort van postkantoor ahum pakketkantoor.

Hermine 1 jaar ago

Het lijkt mij een prima idee als alle bezorging direct naar een afhaalpunt gaat. Geen vervuilend vervoer in de straat en je hoeft je geen zorgen meer te maken over thuis zijn. En het biedt kans op een wandelingetje, goed voor ontspanning en beweging!👍

G.H. Gerrits 4 maanden ago

Postnl heeft een groot pakket van 9 kg. afkomstig van Coolblue (dus niet uit China) direct doorgestuurd naar een afhaalpunt. Bij het tracen zag ik dat het niet bezorgd kon worden. Wij waren de hele dag thuis. De bel is ook verbonden met een buzzer aan de broekriem, er staat een camera gericht op de deur die op beweging reageert. Vanaf de bank zie ik de voordeur, er lag geen kaartje in de bus, ook niet getracht het bij de buren af te leveren en geen voorstel om het morgen weer aan te bieden. Het is te zwaar voor mij als gepensioneerde om het lopend of op de fiets op te halen en familie en vrienden wonen 80 km verder. Coolblue zal het nu terug laten brengen naar Tilburg om het vervolgens naar mij in Tiel te laten bezorgen; in totaal ongeveer 200 km. Van het ophaalpunt naar mij brengen is 1 km, maar dat mogen ze niet. Op de vraag waarom het direct doorgestuurd is naar het afhaalpunt en waarom het niet vanaf het afhaalpunt naar mij gebracht mag worden krijg ik geen antwoord. Als ik iets wil bestellen let ik voortaan wel op of het door Postnl wordt bezorgd, anders bestel ik het wel ergens anders. Bijvoorbeeld: Amazon heeft ook veel en voordelig en laat het door DPD bezorgen en dat is tot nu toe goed bevallen.

I. Wieselmann 2 maanden ago

De besparing in mankracht en aantal bestel kilometers door post.nl lijken geweldig. Maar dat betekend dat vele mensen vervolgens meerdere retour ritjes moeten maken om hun pakketjes op te halen. Het wordt namelijk regelmatig niet in de buurt bezorgt, ook is lang niet alles draagbaar. Er wordt dus veel meer CO2 uitgestoten, alleen niet door Post.nl, maar door de consumenten.

Post.nl strooit pakketjes uit zoals hen dat goed uitkomt: Soms bij de buren, waar dat echt niet de bedoeling is, soms in een andere wijk bij een ophaalpunt, soms krijg je het uren nadat het als in de track and trace als bezorgt is afgegeven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *