TRENS Solar Trains biedt oplossing voor stadslogistiek en regionaal personenvervoer

Voor de bevoorrading van winkels en horeca in binnensteden is behoefte aan compacte, duurzame voertuigen. TRENS Solar Trains heeft hiervoor een unieke oplossing ontwikkeld die ook geschikt is voor regionaal personenvervoer, zoals in stadscentra en op campussen, evenemententerreinen of pretparken.

De elektrisch aangedreven wegtreinen van TRENS veroorzaken geen schadelijke emissies en stank- en geluidsoverlast, nemen niet veel ruimte in beslag en kunnen flexibel grote volumes vervoeren. Mede dankzij in het dak geïntegreerde zonnepanelen hebben ze een groot bereik, waardoor tijdens bedrijf overdag opladen niet nodig is. Binnenkort zal de eerste klant, een internationaal opererend bedrijf, wegtreinen van TRENS in gebruik nemen voor stadslogistiek. Dankzij een miljoeneninvestering is TRENS nu klaar om de internationale markt te veroveren. Op vrijdag 5 juni 2020 presenteerde de onderneming haar innovatieve voertuigen in Enschede.

Multifunctionele, elektrische wegtreinen zijn de ontbrekende schakel in het aanbod van duurzame, Zero Emissie voertuigen. Al sinds 2016 is vanuit TRENS dit concept verder ontwikkeld door Jan van Haaren en Peter Cats. Vanuit Noord-Limburg zijn zij succesvol gestart met de ontwikkeling van deze innovatieve wegtrein. Begin dit jaar kwam Henk Kleef als mededirecteur en investeerder aan boord. Naast de huidige vestiging in Noord Limburg, zal TRENS haar hoofdkantoor en de eindassemblage naar Oost Nederland verhuizen om de verdere groei te realiseren. TRENS huurt hiervoor ruimte bij technologieleverancier en -producent Demcon. Dit biedt tevens het voordeel van ondersteuning bij ontwikkeling en opschaling van de productie.

Innovatieve wegtrein

De elektrische wegtrein van TRENS bestaat uit een tractor en een of meerdere wagons. De tractor wordt aangedreven vanuit een accu-systeem (lithiumijzerfosfaat) die in de avonduren wordt opgeladen. De capaciteit hiervan is zo groot dat tijdens bedrijf overdag niet hoeft te worden gestopt om bij te laden. Daarnaast wordt het accu-systeem bijgevoed vanuit zonnepanelen die in het dak van de tractor en de wagons zijn geïntegreerd. De wegtrein is tevens voorbereid voor de opkomende waterstofeconomie, met aandrijving door brandstofcellen. Alle wielen van de tractor worden afzonderlijk aangestuurd en dankzij een uniek tractor-wagonvolgsysteem kan elke wagon exacte spoor van als de tractor volgen. Dit verkleint de draaicirkel en vereenvoudigt het manoeuvreren in drukke omgevingen. Ondanks het grote laadvolume, is de trein licht en slank uitgevoerd, waardoor de wieldruk laag blijft en kwetsbare nauwe straten of kades in binnensteden niet worden stuk gereden. Tot slot is de wegtrein, in afwachting van maatschappelijke acceptatie, ook alvast voorbereid op autonoom rijden.

Tal van voordelen

De unieke oplossing van TRENS biedt tal van voordelen. In de stadslogistiek kunnen de wegtreinen heel veel vervoersbewegingen van kleinere en grotere (diesel)vrachtwagens bundelen, waardoor ze schadelijke emissies en overlast van stank, geluid en ruimtebeslag verminderen. De loonkosten zijn relatief laag omdat de wegtreinen door de koppeling van meerdere wagons aan één tractor een groter volume kunnen vervoeren dan andere compacte elektrische voertuigen. Bovendien is geen vrachtwagen- of bus rijbewijs vereist. Een BE-rijbewijs volstaat. Er zijn wagons ontworpen voor goederen- en voor personenvervoer, die eenvoudig zijn aan en af te koppelen. Dat maakt een flexibele, eventueel gecombineerde inzet mogelijk. Dankzij hun grote capaciteit kunnen de wagons modulair ingezet worden om bijvoorbeeld goederen af te leveren op een centraal punt in de binnenstad, van waaruit fietskoeriers of elektrokarren voor de ‘microdistributie’ zorgen. Het slimme ontwerp met een lage laadvloer maakt snel en efficiënt lossen van de wagons mogelijk.

Positieve ontvangst

De ontvangst door de markt is heel positief, meldt directeur Henk Kleef. “In veel binnensteden worden de tijdvensters voor bevoorrading steeds krapper en sommige binnensteden zijn al helemaal op slot voor dieselauto’s. De conventionele logistiek met grote vrachtwagens die op één dag in meerdere steden winkels en horeca moeten bevoorraden, werkt niet meer. Binnenkort neemt de eerste klant, een internationaal opererend bedrijf, onze wegtreinen in gebruik voor stadslogistiek.” “De tijd is er rijp voor,” aldus Kleef. Hij wijst nog op de Green Deal die eurocommissaris Frans Timmermans onlangs heeft gelanceerd en op de plannen voor het instellen van milieuzones in de binnensteden van de veertig grootste gemeenten in Nederland. “Gemeenten zijn gecharmeerd van ons concept en er zijn al succesvolle initiatieven zoals City Hub.” City Hub beheert slimme magazijnen aan de rand van de stad voor zakelijke opslag en groene stadsdistributie in Amsterdam, Utrecht en Roermond. Naast duurzaamheid tellen hier uiteraard ook economische motieven. Zo komt er dankzij decentrale opslag meer ruimte in binnenstedelijke winkels beschikbaar voor rendabel verkoopoppervlak. En dáár is, in het kader van onze nieuwe 1,5 meter economie veel vraag naar! Voor personenvervoer krijgt TRENS ook al veel belangstelling. “Een buitenlandse vervoersmaatschappij heeft ons uitgedaagd onze oplossing voor hun regionale vervoer te presenteren.”

Nieuwe investeerders

TRENS is er klaar voor. Het ontwerp van de wegtrein is nagenoeg afgerond en Europees gecertificeerd voor toelating op de openbare weg. De eerste klant is dus al binnen en nu kan de stap naar de internationale markt worden gezet dankzij een miljoeneninvestering. Naast de drie directeuren zijn de nieuwe aandeelhouders nu Demcon, ontwikkelingsmaatschappij Oost NL, een strategisch duurzame investeringsmaatschappij van de Enschedese Herman Kok plus een strategische investeerder. Oscar Elderink, investment manager bij Oost NL: “Het initiatief van TRENS draagt bij aan bereikbare, leefbare en veilige steden. Met deze investering bevorderen we schoon, veilig en efficiënt vervoer. Doordat TRENS gebruik maakt van regionale toeleveranciers draagt dit initiatief direct bij aan de economische regionale structuur". “Deze investering in Trens geeft Demcon toegang tot de wereld van duurzame mobiliteitsvraagstukken, een van de belangrijkste maatschappelijke vraagstukken van onze tijd,” aldus Dennis Schipper, CEO Demcon Group.

Met deze investeerders erbij kan TRENS uitgroeien tot een groot bedrijf en in Europa een leidende speler worden voor het ontwerpen en produceren van duurzame elektrische voertuigen. Vanwege deze partijen en de aanwezigheid van de Universiteit Twente, ROC en hogeschool Saxion, voor het aantrekken van goede engineers, hebben we gekozen voor vestiging in TwenteMarktsectoren waar duurzame bevoorrading ook steeds belangrijker wordt, zijn de zorg- en bouwlogistiek. De noodzaak hiervan maakt het voor deze investeerders extra aantrekkelijk om hier inhoudelijk en strategisch bij betrokken te blijven door deel te nemen in het kansrijke TRENS Solar Trains.

Bron: Trens Solar Trains

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>