Energieloket Nederland: dit is toch geen fair play?

Je bent hard aan het werk en ineens gaat je mobieltje. Een op het oog keurig 023-nummer. Je neemt op en krijgt iemand van het Nederlands Energieloket aan de lijn: "goedemiddag, ik bel u namens uw energieleverancier... ik wil even met u de tarieven voor volgend jaar doornemen". Je denkt: dat is fijn. Er volgt een plezierig gesprek over lagere tarieven komend jaar.

Maar, halverwege het telefoontje krijg je het gevoel dat er iets niet klopt. De gegevens die ze telefonisch doornemen zijn niet de actuele contractgegevens met onze huidige leverancier Vattenfall. Daar zijn we prima tevreden.

De loket-meneer vraagt gegevens die Vattenfall al lang moet hebben. Maar, noemt ook veel foute gegevens. Die kunnen alleen maar van de Kamer van Koophandel komen (net als mijn telefoonnummer). De Kamer van Koophandel blijft bedrijfsdata vrolijk verkopen.

Ik vertrouw het niet meer en hang op. Toch valt er twee minuten later een offerte op de digitale deurmat. Een offerte waarom ik niet heb gevraagd met data die ik niet wil delen. Voor je het weet druk je per ongeluk op de akkoord-knop.

Het is bekend dat er bedrijven zijn die bellen om je een contract van een andere leverancier te verkopen zonder te vertellen dat je overstapt. Even googlen leert dat het Nederlands Energieloket a.k.a. DGB Groen niet zo'n nette club is als het lijkt. Op reviewsites staat onder meer: "Pure oplichters die via gladde verkopers je een contract aansmeren. Doen zich dan voor als je huidige leverancier maar dat zijn ze zeker niet" en "Stelletje oplichters. Zetten telefonisch veel druk". Dat is ook mijn ervaring.

In ben dan benieuwd voor welke energieleverancier ze dit doen? Wie heeft bedacht dat de klant hiermee is gediend? Bovendien is het oncollegiaal tegenover mijn vaste leverancier Vattenfall. Dit is geen 'fair play'.

 

Walther Ploos van Amstel.

 

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Herman Janssen
Ik heb dezelfde ervaring.
Helaas ben ik bij mijn energieleverancier Eneco weg gegaan, waar ik al jaren klant ben en best tevreden.
Waarom: een gladde verkoper gaf aan dat mijn contract niet meer geldig was en kon dat ook onderbouwen.
Ik ben daarin getrapt. Boete € 200,--.
Ben toen door Nederlands energieloket omgezet naar Budget energie.
Binnen enkele weken belde iemand weer namens Nederlands energie loket en gaf aan dat ze het contract om konden zetten naar clean energy. Een goedkopere aanbieder. Zij konden regelen dat dit binnen de bedenkperiode van budget-energy geregeld kon worden.
Dat bleek later niet het geval. budget energie was al opgestart voordat clean energy kon leveren.
Boete € 250,--
Afgelopen maandag gebeld door Verhelp energie problemen. Zij konden de terreur stop zetten (wij worden minimaal 4 keer per week gebeld).
Achteraf bleek dat het toch ging om een nieuw energie-aanbod. Het lukte mij niet meer om zaken terug te draaien.
Het is nu vrijdasg.
Gisteren een mail teruggestuurd met de mededeling dat ik afzie van nogmaals overstappen. Heb hun ook de reden uitgelegd.
Nog geen reactie.
Ik ga het vandaag nogmaals proberen bij verhelp energie problemen. Ik wil van dit contract af.
Verder neem ik contact op met Nederlands energieloket om daar niet alleen de € 200,-- van eneco, maar ook de € 250,-- van Budget energie terug te ontvangen. De € 200,-- is overigens al toegezegd.

Had gewoon bij Eneco moeten blijven. als er een fout in de aanbieding had gezeten, had ik dit persoonlijk met Eneco op moeten lossen. Helaas geloofde ik het verhaal dat ik evengoed bij eneco bleef en dat mijn volgende contract wel op orde was.
Heleen van Galen
eren zelfde sleechte ervaring met energie loket, overstap zonder bioete en moet toch opeens 250euro betalen moet nog maar zien het terug te krijgen
never nooit meer Nederlands energie loket
B Lap
Ik heb ze vanavond afgepoeierd. Werd ook een aantal keren per week gebeld, door een 06-nummer notabene... ik vraag ze tegenwoordig standaard of ze me kunnen vertellen bij welke aanbieder ik momenteel zit. Meestal beginnen ze dan met uitvluchten...
Judith Schulte
Ook heel slechte ervaring met energie loket, het zou gesloten moeten worden, ook wij met gladde praatjes overgehaald om weg te gaan bij Essent waar ook wij tevreden waren, zijn nu bij DGB wat een spijt, allereerst waren we duurder uit dan bij de vorige leverancier toen werden er in 10 dagen tijd 2 keer veel te hoge bedragen afgeschreven etc etc.

De verkoper van energieloket was heel vasthoudend en belde wel 10 keer in de week net zo lang er opgenomen werd.
Daarnaast hebben we nog een bedrag tegoed maar als je belt dan is degene die er over gaat er nooit afijn je kent het wel lijntje, lijntje , lijntje, ze zijn niet eerlijk en zeker niet voor jou aan het werk
Henni
Nadat ze mij in juli 2020 overgehaald hadden om naar DGB te gaan, ik was bij Essent, had ik na al hun telefoontjes er zo genoeg van. Ik heb Essent opgebeld en uitleg gedaan over de gang van zaken. Gelukkig kon ik een goed contract bij Essent afsluiten en ben daar nu heel tevreden mee. Tot ik vorige week gebeld werd, praten zo snel dat ik eerst niet goed verstond wie ik aan de lijn had, uit naam van Essent dat ze me een goedkoper contract konden bieden. Na wat tegen sputteren heb ik het gesprek beëindigd, ze zou mij de week erop weer bellen, kon ik even nadenken. Dag later belde een andere mevr, bij het brutale af, belde weer in naam van Essent. Dus ik Essent opgebeld dat ik dit heel raar vind want dat hadden ze me bij Essent beloofd ik zou niet zomaar gebeld worden. Daar begreep ik dus dat dit helemaal niet namens Essent is. Nu vanmorgen weer gebeld nu door een man. Mnr Bits, deed zijn naam eer aan, belde ook namens Essent. Na enkele keren aanvragen, (praten zo snel en onduidelijk) gaf hij iedere keer een andere naam maar Energie Vergelijkers kwam ook voorbij. Hij werd zo brutaal en grof dat ik op gehangen heb en ook dit nummer (de 3e dus al) geblokkeerd
Jelle
Ze hebben mij in een paar maand tijd zeker 3 x gebeld. Ze gebruiken steeds een ander nummer maar die lijken wel op elkaar. Ze vertellen dat je mede namens je huidige leverancier bellen en doorgeven dat je vanaf nu veel minder moet betalen. Het lijkt of ze een spion bij andere bedrijven hebben wat ze wisten al mijn gegevens zoals emailadres en telefoonnummer (nergens vermeld) Na het door mij verbreken van de telefoonverbinding sturen ze alsnog een contract die je moet openklikken. Niet doen dus!
yvonne veltman
goede morgen vandaag naar eens op internet gekeken en lees wat, denk ik, veel mensen overkomt, stevig sprekende mannen, enkele keer vrouw. spreek ik met.., ja en ik? … even over uw energiecontract spreken. ..,antwoord: heb ik geen enkele behoefte aan! ik stop dit gesprek, er wordt opgehangen voor ik uitgesproken ben.
er is een organisatie die hier veel geld in stopt en helaas ook dus slachtoffers
maakt!
yvonne Veltman
goede morgen vandaag naar eens op internet gekeken en lees wat, denk ik, veel mensen overkomt, stevig sprekende mannen, enkele keer vrouw. spreek ik met.., ja en ik? … even over uw energiecontract spreken. ..,antwoord: heb ik geen enkele behoefte aan! ik stop dit gesprek, er wordt opgehangen voor ik uitgesproken ben.
er is een organisatie die hier veel geld in stopt en helaas ook dus slachtoffers
maakt!
Yvonne Veltman
ik begrijp niet wat er niet goed is
wat moet er in blanco vak?
Trijntje
OMG . Had ik dit maar eerder gelezen .
Ben er dus vanmorgen ingetrapt. Zeiden dat alle klanten van Clean Energie overgaan naar DGB
Zonder boete . Ik wacht af maar heb er buikpijn van . Zit er dus 5 jaar aan vast .
En altijd gedacht, ik trap er niet in . Hoe nu op te lossen
Trijntje Vink
OMG er ingetrapt vanmorgen. Had ik dit maar gelezen .
Zeiden dat alle klanten van cleanenergie over gaan naar DGB I.v.m lager tarief .
En dat voor 5 jaar .
Hoe kom ik hier vanaf
Yvonne
Trijntje kijk op de site van tros radar.nl daar zou mogelijk info staan om van dit contract af te komen.
Succes
MARCEL
Sorry, maar je bent wel echt een debiel (lees:idioot) als je"perongeluk" op de accepteren knop drukt?!
ik ben geen fan van telefonische verkoop, maar ik denk dat klanten/gedupeerden soms heel erg snel in een slachtofferrol kruipen. En daarbij zelfs over bepaalde zaken liegen.

stelletje bij elkaar. pffff
Ron 1954
Vandaag 20 november 2023 ook een gladde prater gesproken die in 30 minuten heel verteld. Het komt er komt er op neer dat de 300 die ik volgend jaar aan Essent ga betalen hij mij dat kon aanbieden voor 158 euro per maand toen ging er bij mee meteen een lichtje op van oppassen. Ik ben verre van gisteren maar heb hem mij gegevens zoals naam en adres gegeven waar ze toch niets mee kunnen. Tot zo ver ben ik.mee gegaan om te horen hoe zo iemand aan het werk gaat. Hij blijft op je inpraten om je over te halen tot een contract en bleef maar zeggen ik kan niets voor u doen als u u bankrekening nummer niet dat krijg ik van mijn been op mijn donder. Ja wel zielig toch maar ik ben verre van manipuleerbaar en zij nee ik geen geen rekening nummer het is toch een voorstel dan heb die gegevens niet nodig. Hij bleef er op door gaan verder dan niets voor mij te kunnen doen om mij maar over te halen maar helaas ventje ik stop hier nu mee. Hij vertelde of hij over een week mij mocht bellen om meer informatie ik zij Oke omdat ik zo iemand graag op zijn nek wil laten gaan. Geloof mij ik trap er niet in dus jij ook niet. Ik hen lak aan gladde praters
Ron ter Horst
Ik ben gisteravond 23-11-2023 ook gebeld door zo een glad prater die ging heel listig te werk maar ik had het spel hel snel door maar ik wilde wel graag weten hoe iemand dit opbouwt. Na bijna alle informatie te hebben gegeven op mijn bankrekening na begon hij een heel verhaal 300 euro bij essent dat is veel te veel ik kan het u veel goedkoper aanbieden even kijken hoor naar de andere pc, ja het klinkt allemaal heel interessant maar ik ben niet gek oke nu effe checken zij hij of het allemaal klopt hij wilde dat ik overal ja op antwoorden heb ik ook gewoon gedaan. No komt het graag wil ik nog graag uw banknummer anders kan ik het contrakt niet opmaken ik zij nee die geef ik niet ja maar dan krijg van mijn bazen op mijn donder ja hoor dacht ik wat een gelul. Hij bleef maar hameren op mijn bank gegevens die ik natuurlijk niet gegeven heb, ja maar het wordt nu wel heel moeilijk voor mij omdat ik u graag wil helpen voel je hem? Ik zij je hebt mijn bank gegevens nog niet nodig het gaat alleen nog maar om informatie en meer niet, ja maar ik wil u zo graag hier mee helpen ik kan niets anders met uw banknummer dan er geld op storten, ja leuk verzonnen toch, ik zij als jij er geld op kan storten kan je het er ook van af halen dus niet kletsen jongen. Oke toen werd hij even stil ik vroeg ben je er nog, zijn antwoord was ik ga u de gegevens toe sturen per mail zodat u alles kan nalezen nou prima doe maar maar mag ik u volgende week weer even bellen dan heeft u de tijd gehad om alles goed door te nemen. Geen mail ontvangen natuurlijk en dat gaat ook niet gebeuren. Zo dit was mijn verhaal. Lieven mensen trap er niet in klik nergens op en onderneem niets meer met deze oplichters.
Ron ter Horst
Ik ben gisteravond 20-11-2023 ook gebeld door zo een glad prater die ging heel listig te werk maar ik had het spel hel snel door maar ik wilde wel graag weten hoe iemand dit opbouwt. Na bijna alle informatie te hebben gegeven op mijn bankrekening na begon hij een heel verhaal 300 euro bij essent dat is veel te veel ik kan het u veel goedkoper aanbieden even kijken hoor naar de andere pc, ja het klinkt allemaal heel interessant maar ik ben niet gek oke nu effe checken zij hij of het allemaal klopt hij wilde dat ik overal ja op antwoorden heb ik ook gewoon gedaan. No komt ni wil ik nog graag uw banknummer anders kan ik het contrakt niet opmaken ik zij nee die geef ik niet ja maar dan krijg van mijn bazen op mijn donder ja hoor dacht ik wat een gelul. Hij bleef maar hameren op mijn bank gegevens die ik natuurlijk niet gegeven heb, ja maar het wordt nu wel heel moeilijk voor mij omdat ik u graag wil helpen voel je hem? Ik zij je hebt mijn bank gegevens nog niet nodig het gaat alleen nog maar om informatie en meer niet, ja maar ik wil u zo graag hier mee helpen ik kan niets anders met uw banknummer dan er geld op storten, ja leuk verzonnen toch, ik zij als jij er geld op kan storten kan je het er ook van af halen dus niet kletsen jongen. Oke toen werd hij even stil ik vroeg ben je er nog, zijn antwoord was ik ga u de gegevens toe sturen per mail zodat u alles kan nalezen nou prima doe maar maar mag ik u volgende week weer even bellen dan heeft u de tijd gehad om alles goed door te nemen. Die zogenaamde email is natuurlijk niet binnen gekomen ze beseffen dat ik er niet intrap
Zo dit was mijn verhaal. Lieven mensen trap er niet in klik nergens op en onderneem niets meer met deze oplichters.
Ron ter Horst
De datum heb ik verkeerd ingevuld het moet zijn 20-11-2023