Energieloket Nederland: dit is toch geen fair play?

Je bent hard aan het werk en ineens gaat je mobieltje. Een op het oog keurig 023-nummer. Je neemt op en krijgt iemand van het Nederlands Energieloket aan de lijn: “goedemiddag, ik bel u namens uw energieleverancier… ik wil even met u de tarieven voor volgend jaar doornemen”. Je denkt: dat is fijn. Er volgt een plezierig gesprek over lagere tarieven komend jaar.

Maar, halverwege het telefoontje krijg je het gevoel dat er iets niet klopt. De gegevens die ze telefonisch doornemen zijn niet de actuele contractgegevens met onze huidige leverancier Vattenfall. Daar zijn we prima tevreden.

De loket-meneer vraagt gegevens die Vattenfall al lang moet hebben. Maar, noemt ook veel foute gegevens. Die kunnen alleen maar van de Kamer van Koophandel komen (net als mijn telefoonnummer). De Kamer van Koophandel blijft bedrijfsdata vrolijk verkopen.

Ik vertrouw het niet meer en hang op. Toch valt er twee minuten later een offerte op de digitale deurmat. Een offerte waarom ik niet heb gevraagd met data die ik niet wil delen. Voor je het weet druk je per ongeluk op de akkoord-knop.

Het is bekend dat er bedrijven zijn die bellen om je een contract van een andere leverancier te verkopen zonder te vertellen dat je overstapt. Even googlen leert dat het Nederlands Energieloket a.k.a. DGB Groen niet zo’n nette club is als het lijkt. Op reviewsites staat onder meer: “Pure oplichters die via gladde verkopers je een contract aansmeren. Doen zich dan voor als je huidige leverancier maar dat zijn ze zeker niet” en “Stelletje oplichters. Zetten telefonisch veel druk”. Dat is ook mijn ervaring.

In ben dan benieuwd voor welke energieleverancier ze dit doen? Wie heeft bedacht dat de klant hiermee is gediend? Bovendien is het oncollegiaal tegenover mijn vaste leverancier Vattenfall. Dit is geen ‘fair play’.

 

Walther Ploos van Amstel.

 

 

1 thought on “Energieloket Nederland: dit is toch geen fair play?”

Herman Janssen 1 week ago

Ik heb dezelfde ervaring.
Helaas ben ik bij mijn energieleverancier Eneco weg gegaan, waar ik al jaren klant ben en best tevreden.
Waarom: een gladde verkoper gaf aan dat mijn contract niet meer geldig was en kon dat ook onderbouwen.
Ik ben daarin getrapt. Boete € 200,–.
Ben toen door Nederlands energieloket omgezet naar Budget energie.
Binnen enkele weken belde iemand weer namens Nederlands energie loket en gaf aan dat ze het contract om konden zetten naar clean energy. Een goedkopere aanbieder. Zij konden regelen dat dit binnen de bedenkperiode van budget-energy geregeld kon worden.
Dat bleek later niet het geval. budget energie was al opgestart voordat clean energy kon leveren.
Boete € 250,–
Afgelopen maandag gebeld door Verhelp energie problemen. Zij konden de terreur stop zetten (wij worden minimaal 4 keer per week gebeld).
Achteraf bleek dat het toch ging om een nieuw energie-aanbod. Het lukte mij niet meer om zaken terug te draaien.
Het is nu vrijdasg.
Gisteren een mail teruggestuurd met de mededeling dat ik afzie van nogmaals overstappen. Heb hun ook de reden uitgelegd.
Nog geen reactie.
Ik ga het vandaag nogmaals proberen bij verhelp energie problemen. Ik wil van dit contract af.
Verder neem ik contact op met Nederlands energieloket om daar niet alleen de € 200,– van eneco, maar ook de € 250,– van Budget energie terug te ontvangen. De € 200,– is overigens al toegezegd.

Had gewoon bij Eneco moeten blijven. als er een fout in de aanbieding had gezeten, had ik dit persoonlijk met Eneco op moeten lossen. Helaas geloofde ik het verhaal dat ik evengoed bij eneco bleef en dat mijn volgende contract wel op orde was.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *