Energieloket Nederland: dit is toch geen fair play?

Je bent hard aan het werk en ineens gaat je mobieltje. Een op het oog keurig 023-nummer. Je neemt op en krijgt iemand van het Nederlands Energieloket aan de lijn: “goedemiddag, ik bel u namens uw energieleverancier… ik wil even met u de tarieven voor volgend jaar doornemen”. Je denkt: dat is fijn. Er volgt een plezierig gesprek over lagere tarieven komend jaar.

Maar, halverwege het telefoontje krijg je het gevoel dat er iets niet klopt. De gegevens die ze telefonisch doornemen zijn niet de actuele contractgegevens met onze huidige leverancier Vattenfall. Daar zijn we prima tevreden.

De loket-meneer vraagt gegevens die Vattenfall al lang moet hebben. Maar, noemt ook veel foute gegevens. Die kunnen alleen maar van de Kamer van Koophandel komen (net als mijn telefoonnummer). De Kamer van Koophandel blijft bedrijfsdata vrolijk verkopen.

Ik vertrouw het niet meer en hang op. Toch valt er twee minuten later een offerte op de digitale deurmat. Een offerte waarom ik niet heb gevraagd met data die ik niet wil delen. Voor je het weet druk je per ongeluk op de akkoord-knop.

Het is bekend dat er bedrijven zijn die bellen om je een contract van een andere leverancier te verkopen zonder te vertellen dat je overstapt. Even googlen leert dat het Nederlands Energieloket a.k.a. DGB Groen niet zo’n nette club is als het lijkt. Op reviewsites staat onder meer: “Pure oplichters die via gladde verkopers je een contract aansmeren. Doen zich dan voor als je huidige leverancier maar dat zijn ze zeker niet” en “Stelletje oplichters. Zetten telefonisch veel druk”. Dat is ook mijn ervaring.

In ben dan benieuwd voor welke energieleverancier ze dit doen? Wie heeft bedacht dat de klant hiermee is gediend? Bovendien is het oncollegiaal tegenover mijn vaste leverancier Vattenfall. Dit is geen ‘fair play’.

 

Walther Ploos van Amstel.

 

 

5 thoughts on “Energieloket Nederland: dit is toch geen fair play?”

Herman Janssen 5 maanden ago

Ik heb dezelfde ervaring.
Helaas ben ik bij mijn energieleverancier Eneco weg gegaan, waar ik al jaren klant ben en best tevreden.
Waarom: een gladde verkoper gaf aan dat mijn contract niet meer geldig was en kon dat ook onderbouwen.
Ik ben daarin getrapt. Boete € 200,–.
Ben toen door Nederlands energieloket omgezet naar Budget energie.
Binnen enkele weken belde iemand weer namens Nederlands energie loket en gaf aan dat ze het contract om konden zetten naar clean energy. Een goedkopere aanbieder. Zij konden regelen dat dit binnen de bedenkperiode van budget-energy geregeld kon worden.
Dat bleek later niet het geval. budget energie was al opgestart voordat clean energy kon leveren.
Boete € 250,–
Afgelopen maandag gebeld door Verhelp energie problemen. Zij konden de terreur stop zetten (wij worden minimaal 4 keer per week gebeld).
Achteraf bleek dat het toch ging om een nieuw energie-aanbod. Het lukte mij niet meer om zaken terug te draaien.
Het is nu vrijdasg.
Gisteren een mail teruggestuurd met de mededeling dat ik afzie van nogmaals overstappen. Heb hun ook de reden uitgelegd.
Nog geen reactie.
Ik ga het vandaag nogmaals proberen bij verhelp energie problemen. Ik wil van dit contract af.
Verder neem ik contact op met Nederlands energieloket om daar niet alleen de € 200,– van eneco, maar ook de € 250,– van Budget energie terug te ontvangen. De € 200,– is overigens al toegezegd.

Had gewoon bij Eneco moeten blijven. als er een fout in de aanbieding had gezeten, had ik dit persoonlijk met Eneco op moeten lossen. Helaas geloofde ik het verhaal dat ik evengoed bij eneco bleef en dat mijn volgende contract wel op orde was.

Heleen van Galen 5 maanden ago

eren zelfde sleechte ervaring met energie loket, overstap zonder bioete en moet toch opeens 250euro betalen moet nog maar zien het terug te krijgen
never nooit meer Nederlands energie loket

B Lap 5 maanden ago

Ik heb ze vanavond afgepoeierd. Werd ook een aantal keren per week gebeld, door een 06-nummer notabene… ik vraag ze tegenwoordig standaard of ze me kunnen vertellen bij welke aanbieder ik momenteel zit. Meestal beginnen ze dan met uitvluchten…

Judith Schulte 2 maanden ago

Ook heel slechte ervaring met energie loket, het zou gesloten moeten worden, ook wij met gladde praatjes overgehaald om weg te gaan bij Essent waar ook wij tevreden waren, zijn nu bij DGB wat een spijt, allereerst waren we duurder uit dan bij de vorige leverancier toen werden er in 10 dagen tijd 2 keer veel te hoge bedragen afgeschreven etc etc.

De verkoper van energieloket was heel vasthoudend en belde wel 10 keer in de week net zo lang er opgenomen werd.
Daarnaast hebben we nog een bedrag tegoed maar als je belt dan is degene die er over gaat er nooit afijn je kent het wel lijntje, lijntje , lijntje, ze zijn niet eerlijk en zeker niet voor jou aan het werk

Henni 1 maand ago

Nadat ze mij in juli 2020 overgehaald hadden om naar DGB te gaan, ik was bij Essent, had ik na al hun telefoontjes er zo genoeg van. Ik heb Essent opgebeld en uitleg gedaan over de gang van zaken. Gelukkig kon ik een goed contract bij Essent afsluiten en ben daar nu heel tevreden mee. Tot ik vorige week gebeld werd, praten zo snel dat ik eerst niet goed verstond wie ik aan de lijn had, uit naam van Essent dat ze me een goedkoper contract konden bieden. Na wat tegen sputteren heb ik het gesprek beëindigd, ze zou mij de week erop weer bellen, kon ik even nadenken. Dag later belde een andere mevr, bij het brutale af, belde weer in naam van Essent. Dus ik Essent opgebeld dat ik dit heel raar vind want dat hadden ze me bij Essent beloofd ik zou niet zomaar gebeld worden. Daar begreep ik dus dat dit helemaal niet namens Essent is. Nu vanmorgen weer gebeld nu door een man. Mnr Bits, deed zijn naam eer aan, belde ook namens Essent. Na enkele keren aanvragen, (praten zo snel en onduidelijk) gaf hij iedere keer een andere naam maar Energie Vergelijkers kwam ook voorbij. Hij werd zo brutaal en grof dat ik op gehangen heb en ook dit nummer (de 3e dus al) geblokkeerd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *