Maaltijdbezorgers rijden gevaarlijk

Maaltijdbezorgers rijden veel gevaarlijker dan andere scooterrijders. Uit cijfers van Veilig Verkeer Nederland (VVN) zou blijken dat ze zelfs zes keer vaker schade oplopen. Het riskante rijgedrag van de koeriers levert onveilige situaties op. Daarom roept VVN gemeenten en horecaondernemingen op om de overlast van bezorgscooters 'in te dammen'.

In sommige delen van het land gebeurt dat al. 'Door bezorgers onder meer een 'verplichte' cursus aan te bieden om hen te stimuleren hun eigen rijgedrag onder de loep te nemen', legt VVN-directeur Alphons Knuppel in de media uit. ’s Avonds tussen 6 en 9 uur maken honderden maaltijdbezorgers op hun scooters en fietsen woonwijken onveilig.

De cijfers komen van verzekeraar de Vereende over 2017 en 2018. Hieruit blijkt dat bezorgbrommers bijna 6 keer vaker schade rijden dan een privé brommer. En niet alleen de frequentie is hoger, het gemiddelde schadebedrag is ook 75% hoger. Dat laatste komt door relatief meer letselzaken. Er zijn geen cijfers over onveilig gedrag van maaltijdbezorgers op de fiets.

VVN draagt nog meer oplossingen aan om de overlast van maaltijdbezorgers te verminderen. Bijvoorbeeld door de snelheid te begrenzen of meer bezorgfietsen in te zetten. Verder kun je bezorgers in plaats van per bezorging ook per uur. Volgens VVN is de overstap die veel bedrijven maken naar elektrische bezorgscooters een goed moment om de veranderingen door te voeren.

Alphons Knuppel: 'Niet in de laatste plaats omdat andere verkeersdeelnemer de elektrische scooter niet horen aankomen. Uit proeven is gebleken dat de accu’s van de bezorgscooters veel langer meegaan als de bezorgers een zuinig rijgedrag vertonen. Dat is tegelijkertijd ook goed voor de verkeersveiligheid.'

VVN presenteert een aantal gouden gedragsregels voor koeriers:

In Straattaal

  1. Ik gass ‘m rustig en hou me aan de stiffe regels
  2. Ik ga niet te ham
  3. Ik timer rustig bij ieder rood licht of zebrapad
  4. Ik leb of ijk niet naar me phonna tijdens het het rijden
  5. Ik draag een helm en doe ‘m stav

In ABN

  1. Ik rij rustig en houd me aan de verkeersregels
  2. Ik houd me aan de maximum snelheid
  3. Ik stop voor een rood licht en een zebrapad
  4. Ik kijk niet op mijn telefoon en bel niet tijdens het rijden.
  5. Ik draag een helm en doe hem vast

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Albert Willem Knop
Lid sinds 2019
En een berg meer handhaving. Mooie verhaaltjes hebben we inmiddels wel genoeg gehoord. Het zijn niet alleen de bezorgers die zicht misdragen.
Bert Wolters
De mensen die hun maaltijd laten bezorgen willen die waarschijnlijk zo warm mogelijk, dus moet de tijd tussen klaarmaken en afleveren zo kort mogelijk zijn.
Ik ben bang dat wanneer je elektrische scooters een strengere snelheidsbeperking geeft dan 'gewone' scooters dit het overstapmoment vertraagt.
Je kunt ook bezorgers hun eigen scooter laten gebruiken. daar zullen ze zuiniger op zijn. Of een 'tachograaf' op de scooters.
Martijn
Is er ook bekeken of en hoe de bezorgers door hun opdrachtgever onder druk worden gezet? Enige tijd geleden had ik een bijna-ongeval met een bezorger. In het donker, zonder licht. Zijn verklaring: "Mijn baas weet ervan maar ik moest vandaag maar even zo gaan rijden." Omdat hij toch bijna alleen maar op fietspad en/of stoep zou rijden kon dat schijnbaar wel...

Overigens vertonen ook de semi-ZZP'ers van enkele paketdiensten met etenswaar zorgelijk gedrag in combinatie te weinig kennis van algemene verkeers regels. Ook rijdt deze groep regelmatig in matig tot slecht onderhouden busjes, bij bedrijfsvoertuigen wordt beter toezicht op de staat van onderhoud gehouden lijkt het. Dus ik heb niet de illusie dat "eigen" scooters een oplossing is.