VanMoof faalt

Vanmorgen kreeg het VanMoof management er in het Parool weer eens stevig van langs. VanMoof zie je overal in Amsterdam, maar de lijst klachten is ook indrukwekkend: ‘Het liefst gooi ik dat ding in de gracht’. Ook hier thuis is de frustratie dubbel groot.

Je moet weken van te voren een beurt voor een van de helaas frequente reparaties boeken. En dan breng je de fiets weg en dan hoor je eindeloos lang niks meer, helemaal niks. Waarom moet je dan een datum voor een beurt boeken? En de beloofde leenfiets is er niets. VanMoof komt de service- en garantie-afspraken gewoon niet na. Uiteindelijk zit je weken zonder fiets. Het bedrijf is onbereikbaar per mail of telefoon. Echt bizar.

Geen Stijl kwam er nog eens fijntjes overheen: "Een Moofje is een computer op wielen, maar dan met de betrouwbaarheid van een vijftien jaar oude printer. Het is een tweewielige Tesla, met dito bouwkwaliteit, die exclusief wordt gekocht door Amsterdammers die hun e-bike enkel gebruiken om minder vermoeid bij de sportschool aan te komen". Behalve dat de after sales een margekiller is die de wankele continuïteit van VanMoof bedreigt, is het ook een ultieme imagokiller. Het management van VanMoof is muisstil... nooit gehoord van 'damage control'?

Volgens de Consumentenbond is het onrechtmatig dat VanMoof een dienst verkoopt en niet waarmaakt. In het Parool zegt de Consumentenbond: “Gebruikers zouden VanMoof in gebreke kunnen stellen en nakoming van de voorwaarden kunnen eisen, of het contract laten ontbinden en geld terugvragen.” Zorgwekkend is waarom de VanMoof steeds kapot gaan. Er is iets grondig mis met de e-bikes.

De after sales service bij e-bikes is nog een grote uitdaging; ook voor andere aanbieders. Er zijn geen ervaren monteurs, niet voldoende servicepunten en onderdelen zijn niet te krijgen. Dat biedt kansen voor dealers en onderhoudsbedrijven. Kwik-Fit is inmiddels in de markt gestapt met servicepunten voor e-bikes. Maar, die service die Kwik-Fit kan bieden is zo sterk als de onderhoudsinformatie en de onderdelen die VanMoof kan leveren (en de kwaliteit van de fiets). Het is ronduit slecht geregeld. Ook de fietsen en fatbikes van andere fancy merken zijn lastig te repareren, omdat het moeilijk is om aan onderdelen te komen. Gazelle, Batavus en andere grote merken gebruiken veel meer universele onderdelen. Misschien moet het management van VanMoof eens gaan praten met de automotive of telecomsector?

Zelf heb ik na een proefrit op een VanMoof besloten een Cowboy te kopen vanwege de negatieve ervaringen van anderen. De eerste 1.000 km zitten er met veel plezier op. En de eerste servicebeurt thuis ging moeiteloos.

Walther Ploos van Amstel.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Ernst Debets
Voor onze bedrijfsfietsen is men inmiddels op een ander merk overgestapt. Toch stikt het nog van de van Moofs in onze fietsenkelder. De eigenaren nemen niet eens de moeite om ze aan het stopcontact te hangen, daarmee een plaats innemend die ik nodig heb om mijn Sparta e-bike op te laden om de terugtocht van Amsterdam - C naar de Zaanstreek aan te vangen. Een afstand die meer bedraagt dan het retourtje huis - sportschool van de gemiddelde van Moof gebruiker.