Wat moeten we met de haast- en TikTok-gasten in de horeca?

Met veel voorpret gingen we in het Hemelvaartsweekend lunchen bij een van onze lievelingsrestaurants. We noemen geen namen. De Michelinster is terecht, en we komen er graag nog eens terug. Normaal is de sfeer geweldig fijn met om ons heen gasten die ook genieten van alles wat er gebeurt en op tafel voorbij komt. Een echt feestje.

Helaas ging het anders dan normaal. Naast ons zat een overhaast stel met maar liefst vier rinkelende telefoons op tafel. Zo van de cruiseterminal en net iets meer dan een anderhalf uur tijd voor het 4-gangen menu (en dan in de Uber terug naar de cruiseterminal). Zo te horen voor iedereen om ze heen moesten ze de rest van de reis nog plannen. Reservering hier, hotelboeking daar, kinderen bellen… haast, haast, haast. Ik ben benieuwd of ze iets hebben gemerkt van het prima eten en de vriendelijke service. Het fantastische toetje bleef onaangeroerd. staan.Aan de andere tafel twee TikTokkers; aangekleed en opgemaakt voor social media. Zouden ze hun ticket voor het restaurant hebben geboekt op Appointment Trader? Op een gegeven moment gingen ze luid face-timen met vrienden. Daarbij schaamteloos de video op de andere gasten richtend. Ik zei dat dat ‘unusual’ was in Nederland. Ik wist zo snel het woord voor onfatsoenlijk, schaamteloos en respectloos niet. Haar reactie: ‘I am unusual’. Donder op en ‘go home’. Wij zijn geen toeristenattractie. Daarna werd er snel met de American Express Platinum kaart afgerekend. Zonder die creditkaart is een hotelkamer dit weekend overigens niet te betalen.

Het bedienend personeel had er ook moeite mee. Gastvrijheid staat hoog in hun vaandel. Ook zij stoorden zich aan het gedrag van de toeristen die gehaast, en vooral voor Instagram en TikTok, hun sterretje komen prikken en de bediening gijzelen met hun haast en onbeleefdheid; “it’s all about me”.

Gastvrijheid staat hoog in het vaandel bij ons favoriete restaurant. Het is dan lastig om klanten op hun gedrag aan te spreken. Maar, ik hoop dat er toch wat huisregels komen al is het maar voor ieders privacy en plezier. Het management van het restaurant reageerde correct op onze vragen hierover: “het is zeker iets waar we mee bezig zijn, maar zijn nog een beetje zoekende over hoe we daar het beste mee om kunnen gaan”.

Toch zie ik een zorgwekkende trend. Amsterdam zet in op kwaliteitstoeristen. Maar, in goed Engels: ‘be careful what you wish for’. Of we met hotelprijzen van 400 tot 800 euro per nacht die fijne, betrokken en ge├»nteresseerde toerist binnenhalen weet ik nog niet zo zeker.
Voorlopig kiezen we maar even voor restaurants met weinig reviews van toeristen. Er is gelukkig nog genoeg keuze in Amsterdam.

Walther Ploos van Amstel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *