Picnic ontwikkelt eigen bestelvoertuig met TNO en VDL

VDL Steelweld, TNO en online supermarkt Picnic gaan samen een nieuwe elektrische last-mile bedrijfsauto ontwikkelen. Het project is genaamd DUELL: Development of an Urban E-truck for Last-mile Logistics. In 2020 moet het voertuig in productie gaan. Dat is af te leiden uit de publicatie van goedgekeurde DKTI-projecten.

Picnic rijdt momenteel haar bestellingen rond met relatief dure voertuigen, die eigenlijk bedoeld zijn voor gemeentewerken of golfterreinen. Dat is kostbaar en bovendien blijken de voertuigen niet robuust genoeg voor het transport van goederen. Picnic heeft een ander voertuig nodig. Ook kan de huidige voertuigtechnologie niet worden geïntegreerd in logistieke planningsystemen, waardoor het werken met en laden van elektrische voertuigen niet genoeg kan worden geoptimaliseerd.

Voor de grote automotive OEM’s is het productievolume van een nieuwe generatie moderne voertuigen voor stadslogistiek blijkbaar nog niet interessant genoeg. Een doorbraak van elektrisch vervoer in de binnensteden met lichte, elekrtische voertuigen blijft hierdoor uit.

Het doel van het project Development of an Urban E-truck for Last-mile Logistics (DUELL) is de ontwikkeling van een nieuw emissievrij vrachtwagentje in de N1 categorie (onder de 3,5 ton), voor het eerst ontwikkeld voor zware last-mile stadslogistiek. De ontwikkeling zal uiteindelijk leiden tot een nieuwe Nederlandse VDL-fabriek voor tienduizenden fitfor- purpose vrachtautootjes voor zero emissie stadsdistributie, waarvan de helft zal worden geëxporteerd. Deze fabriek biedt nieuwe werkgelegenheid aan meer dan 100 fte.

Picnic wordt launching customer van de DUELL-bedrijfsauto. Picnic heeft ruime ervaring in stadslogistiek en stelt daarom in het project een gedetailleerd programma van eisen op vanuit het oogpunt van de eindgebruiker, zowel voor het voertuig als voor de benodigde geïntegreerde telematica voor logistieke planning.
TNO Automotive levert de inbreng vanuit de laatste stand van techniek in elektrisch laden en rijden, en verrijkt haar eigen roadmaps met kennis over stadslogistiek en specifieke batterijtechniek voor distributiecycli.
VDL Steelweld brengt haar engineers in die ervaring hebben in het ontwikkelen en produceren van logistieke voertuigen.

De belangrijkste resultaten van het DUELL project worden:

  • Een specificatie van telematica data en API’s voor logistieke eindgebruikers en fleet managers, leidend tot een nieuwe connected software architecturen voor het embedded systeem en smart energy solutions.
  • Een gevalideerd ontwerp voor een robuust, stabiel en compact chassis met een hoog laadvermogen voor stadslogistiek, inclusief optimalisaties voor aandrijflijn en accupakket.
  • Validaties van kostprijs, marktontwikkelingen en KPI’s van eindgebruikers, teneinde een gewogen besluit te kunnen maken om het voertuig in 2020 in productie te nemen en om hiervoor de benodigde financiering ter beschikking te stellen.

Onbekend is of VDL, TNO en Picnic nu ook al nadenken over autonoom, zelf-rijdende voertuigen voor de bezorging van levensmiddelen.

Bron: DKTI

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *