Wint de techniek het van de eigen verantwoordelijkheid op de fiets?

Eind vorig jaar kwam het slechte nieuws dat de verkeersveiligheid verslechtert en de auto en e-bike een steeds grote rol daarbij spelen. Slimme techniek moet de snelheid van e-bikes beteugelen, als het aan het Amsterdamse college ligt. Intelligent Speed Assistance (ISA) in auto’s moet helpen ons aan de maximale snelheid te houden in 30 km-zones. In de stadslogistiek wordt de bezorger gevolgd met camera’s. Wint de techniek het van onze eigen verantwoordelijkheid in het verkeer? Kunnen we zelf niet meer nadenken?

Binnenkort testen fietsers in Amsterdam met elektrische fietssoftware waarmee ze via hun dashboard snelheidsadviezen krijgen. Deze zomer gaan ze in Amsterdam ook testen met automatisch corrigeren. Als je dan harder rijdt dan toegestaan, gaat de stroom eraf en moet je op eigen kracht verder.

Ik vraag me af of dit een wenselijke ontwikkeling is. Gaat techniek onze eigen verantwoordelijkheid echt vervangen? Wordt de techniek geen excuus voor nog meer verkeersgeweld? Computer says: yes… Wie gaat er bepalen welke plekken wanneer veilig en niet zo veilig zijn? Is de overheid verantwoordelijk voor de verkeersveiligheid?

Gedrag is de olifant in de kamer bij de gesprekken over verkeersveiligheid bij stedelijke mobiliteit. Wordt het niet hoog tijd dat we elkaar aanspreken op onze eigen verantwoordelijkheid en respect voor elkaar? Of durven we dat niet meer? Hebben we echt harde techniek nodig die ons stopt? Dat zou een trieste conclusie zijn.

Walther Ploos van Amstel.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>