ABN Amro: e-commerce vergt regiecentra

Retailers die concurrerend willen zijn en blijven in e-commerce moeten regiecentra inzetten om regie te houden over hun logistieke stromen. In een ‘control tower’ delen alle ketenpartners hun data zodat de logistiek centraal en slim wordt geregeld. Dat stelt ABN Amro.

De e-commerce markt blijft groeien. Afgelopen jaar stegen de online bestedingen door consumenten in producten volgens de Thuiswinkel Markt Monitor met 16 procent naar 12,7 miljard euro. Met een verdere groei in het verschiet, ontstaan er meer logistieke knelpunten.

Bij internetverkoop is logistiek één van de kritische succesfactoren. De opkomst van e-commerce dwingt retailers anders te kijken naar logistiek. Een zo hoog mogelijke beschikbaarheid van producten, op het juiste moment en op de juiste plek, vereist een efficiënte en effectieve keten. Ook al omdat de consument kritischer geworden en niet de hele dag thuis op zijn pakketje wil wachten. Die wil zelf kunnen plannen: voor of na een bepaald tijdstip, op kantoor of thuis, bij afwezigheid bij de buren of juist niet.

Control towers

Regiecentra bieden volgens de ABN Amro de oplossing. Een ‘control tower’ is een regiecentrum dat op basis van data de aansturing en coördinatie van de logistieke keten op zich neemt. Hierbij delen retailers en hun ketenpartners informatie over logistieke processen; in elke stap van de keten, van inkoop tot transport.

Inzicht in onder andere voorraadbeheer, transportplanning, warehousemanagement en personeelsplanning biedt retailers de mogelijkheid om het aantal ritten door bundeling van lading te verminderen. Door data-analyse zijn ze in staat toekomstige routes beter te plannen en mogelijke knelpunten tijdig te voorspellen. Tevens kan het gebruik van een control tower leiden tot een betere voorraadbeheersing door gebruik te maken van voorspelscenario’s. Deze integrale aansturing maakt ketens efficiënter. Dit maakt de weg vrij naar een betere benutting en duurzamer inzet van vervoerscapaciteit en biedt ruimte voor verdere besparing op logistieke kosten.

Data delen

Lang niet iedereen staat echter te popelen om informatie te delen. Samenwerking in de keten is niet vanzelfsprekend. Vanzelfsprekend moeten afspraken rondom privacy en het eigenaarschap van de data gemaakt worden. Er zijn inmiddels initiatieven zoals iShare. Dat is een afsprakenstelsel voor identificatie, authenticatie en autorisatie om het delen van informatie binnen de logistieke sector te bevorderen.

Bron: ABN Amro

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *