Verkeersveiligheid stadslogistiek: tijd om aan de rem te trekken

Stadstransporteurs moeten aan de bak om de veiligheid van de stadslogistiek te verbeteren. Het aantal ernstig gewonden in het verkeer stijgt sinds 2006 weer fors. Zwaar vrachtverkeer en bestelbusjes zijn oververtegenwoordigd in ongevallen met gewonden.

Walther Ploos van Amstel schrijft erover op Logistiek.nl:

Van de gewonden waarbij een motorvoertuig betrokken was, viel ongeveer 60% van die gewonden binnen de bebouwde kom. Zwaar vrachtverkeer en bestelbusjes zijn oververtegenwoordigd in ongevallen met gewonden; twee tot drie keer vaker dan personenvoertuigen. En, de gevolgen van het ongeval zijn vaak ernstiger. Alleen al in de vier grote steden vallen elk jaar zo’n 400 ernstig gewonden met ongevallen met vrachtverkeer. Soms door te hard rijden, de dode hoek of simpelweg onoplettendheid. Fietsers en voetgangers zijn meestal het slachtoffer. Dat is zorgwekkend.

Vrachtwagens niet meer welkom

In de Amsterdamse woonwijk Buitenveldert zijn vrachtwagens inmiddels niet meer welkom. Grote Europese steden nemen nu al het initiatief voor ‘vision zero’; het streven is gericht op nul ongevallen met vrachtverkeer die steden. Die steden investeren bijvoorbeeld in een veiligere infrastructuur. London kiest zelfs voor een verbod op vrachtwagens met een te grote dode hoek in 2020. Fabrikanten ontwikkelen conform nieuwe Europese eisen vrachtwagens met ‘direct vision’.

Aanspreken op rijgedrag

Vrachtwagenchauffeurs besteden nu 80% van hun tijd in de binnenstad. Ze zijn daar te gast. Onderzoek van Fleetmatics liet zien dat 96% van de bestelautochauffeurs niet door de werkgever wordt aangesproken op het rijgedrag. Dit terwijl veel bestuurders van bedrijfsbussen wel degelijk openstaan voor feedback. Sterker nog: 56 procent vindt dat zijn werkgever meer zou kunnen doen om chauffeur veiliger en zuiniger de weg op te sturen

Maatregelen

Dat is beschamend. Gelukkig doen professionele transporteurs dat natuurlijk wel; al is het alleen maar op de stijgende schades in de greep te houden. Stadstransporteurs moeten aan de bak om de veiligheid van de stadslogistiek te verbeteren. Maatregelen kunnen bestaan uit het verbeteren van voertuigontwerp om het zicht van de bestuurder te verbeteren, het verbeteren de infrastructuur, het steunen van investeringen in veiligheidsmaatregelen, training van chauffeurs en de inkoop van veiligere vrachtwagens. Begin daarom tijdig met ‘vision zero’ in eigen huis en wacht niet tot de stad op slot gaat.

Walther Ploos van Amstel.

 

Foto copyright: Thomas Schlijper

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *