E-commerce en food: wat zijn de succesfactoren?

Leveranciers moeten meer samenwerken om de online foodmarkt in Nederland verder te helpen groeien. ‘Het Plaza-model van bol.com zou je ook kunnen gebruiken voor levensmiddelen’, aldus Walther Ploos van Amstel, lector Citylogistiek aan de HvA. Hij is keynote speaker tijdens Food & E-commerce op 27 juni, een event van Twinkle en Distrifood over e-commerce in food, ná de pioniersfase.

‘Denk aan een shop-in-shop voor leveranciers’, zegt Walther Ploos van Amstel. ‘Een leverancier als Picnic zou lokale leveranciers een platform kunnen bieden waarop zij samen profiteren van het disruptieve karakter van de start-up. Leveranciers moeten echt op een andere manier naar hun planning gaan kijken dan in de traditionele markt.’

Knullig
Ploos van Amstel vindt dat er aan de kant van de retailers ook nog een flinke slag te slaan is. ‘Veel supermarktketens hebben halfbakken online proposities. Er wordt op een knullige manier gewerkt, bijvoorbeeld met traditionele bestelbussen in plaats van licht, elektrische vrachtvoertuigen. Of, ze verzamelen de bestellingen in de winkel. Dat past helemaal niet bij de huidige markt. Bovendien brengen ze de boodschappen dan tot in de keuken. Dat is een dure propositie, want je verliest een hoop tijd per aflevering.’

Drie onderwerpen
De lector Citylogistiek vertelt tijdens Food & E-commerce over verschillende onderwerpen. ‘Ik praat over hoe je het distributienetwerk beter inricht, hoe je zoveel mogelijk kunt bezorgen in zo weinig mogelijk tijd en hoe je kunt voorkomen dat je voorraad een margekiller wordt’, zegt hij.

Tijdens Food & E-commerce delen verschillende retailers, A-merken en analisten hun ervaringen en kennis over de online foodmarkt. Naast Walther Ploos van Amstel staan sprekers van onder andere Picnic, Coca-Cola, Albert Heijn Online, Shobr.com en Unilever op het programma.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *