Logistiek vastgoed steeds belangrijker

Steeds meer bedrijven bieden hun klanten leveropties. CoolBlue biedt vandaag besteld, vanavond geleverd. In de bouw geldt vandaag besteld morgen tussen 7 en 9 af geleverd op de bouwplaats. Ik wil mijn pakje vanavond nog kunnen afhalen bij het pick-up-point van Albert Heijn. Afspraak is afspraak. Klanten verwachten precisie-logistiek.

Met meer e-commerce, ook de zakelijke markt, veranderingen in de retail en de circulaire economie worden goederenstromen sneller, frequenter en fijnmaziger. Niet de transport- of opslagkosten bepalen de inrichting van distributienetwerk, maar juist de efficiënte handling in magazijn. Logistiek vastgoed is de kritieke succesfactor van de toekomst.

Drie ontwikkelingen in transport en distributie gaan distributie fundamenteel veranderen; het Trans-European Transport Networks (TEN-T), onbemande vrachtwagens, die goederen veilig en betrouwbaar over het TEN-T vervoeren, en robotisering in magazijnen.

Europa heeft bij het TEN-T programma tien internationale kerncorridors over water, spoor en weg aangewezen. Op deze veilige en robuuste multimodale kerncorridors kunnen goederen ongestoord en vooral betrouwbaar hun weg vinden tussen de belangrijk productie- en consumptieregio’s in Europa. Dat is het voorkeursnetwerk van de toekomst.

Onbemande vrachtwagens komen steeds dichterbij. Deze ‘platoons’ hebben voldoende volume en frequentie nodig. Dit vraagt om grootschalige magazijnen waar goederen worden gebundeld en vervolgens met hoge frequentie en betrouwbaarheid worden geleverd aan magazijnen verder in de keten, dichtbij grote consumptiecentra.

Sneller, frequenter en fijnmaziger leveren vraagt om mechanisering in het magazijnen; ‘dark stores’. Medewerkers die 900 tot 1.200 orderregels per uur verzamelen zijn geen uitzondering meer dankzij robotisering, RFID, GS1 en pick-by-voice. Die investeringen verdien je alleen terug bij voldoende schaalgrootte.

Het logistieke vastgoed van de toekomst moet goed verbonden zijn met de knooppunten in het TENT-T netwerk, er worden goederenstromen gebundeld en kent gemechaniseerde magazijnprocessen. Wie is er met zijn logistieke vastgoed klaar voor het nieuwe Europa?

 

Onlangs kwam Vastgoed Logistiek 2016 uit met veel achtergronden bij logistiek vastgoed in een nieuwe lay-out gepresenteerd door de branche- en belangenorganisaties, projectontwikkelaars, aannemers, beleggers, bedrijfsmakelaars, gemeenten, kennisinstituten en toeleveranciers.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>