City Hub presenteert nieuw stadslogistiek voertuig: Zolution

Met het groeiende aantal vrachtwagens dat dagelijks in het centrum moet zijn, dreigen de Nederlandse binnensteden verstopt te raken. City Hub trekt hiertegen ten strijde met groene stadsdistributie vanuit slimme magazijnen aan de rand van de stad. En binnenkort ook met de Zolution.

Zolution

De Zolution een nieuw elektrisch voertuig dat ontwikkeld is door Urban Mobility Systems (UMS). City Hub en UMS lanceren de Zolution op de techbeurs CES Unveiled Amsterdam 2018. Op donderdag 27 september onthult Gary Shapiro, CEO van CTA, samen met Prins Constantijn van Oranje, StartupDelta Special Envoy, daar het eerste voertuig op het Beursplein.

Gerard Gerritsen, CEO van City Hub: “De Zolution, zoals ontworpen door UMS vormt voor ons een belangrijk innovatie in van elektrisch transport. Het laadvermogen is veel groter dan wat de bestaande elektrische stadsvoertuigen bieden. Zo kunnen we voortaan niet alleen pakketten, maar juist ook rolcontainers en zelfs pallets vervoeren. Omdat de Zolution geen chassis kent, is de laadvloer laag en is het laden van containers en pallets kinderlijk eenvoudig. ”

Modulair en schaalbaar
De Zolution valt op door zijn laadruimte van 16 m3 en zijn laadvermogen van 1000+ kg. De bestuurder hoeft enkel een B-rijbewijs te hebben. De actieradius van het nieuwe stadse transportvoertuig is ook groter, weet Lars Kool, CEO van Urban Mobility Systems (UMS): “Met één keer laden kom je zo’n 150 kilometer ver. Je merkt dat de technologie een flinke sprong vooruit heeft gemaakt. Veel elektrisch vervoer is nog op basis van de accutechniek van een aantal generaties terug.” Ook opvallend aan de Zolution is de korte draaicirkel. “Daarmee manoeuvreer je makkelijk door de smalle straatjes van de binnenstad.”

Kool voegt toe: “Onze voertuigoplossing heeft een mooie toepassing gevonden met de diensten van City Hub. Met een modulaire en schaalbare benadering voor verschillende doelgroepen en markten geeft City Hub ons de mogelijkheid om een bijdrage te leveren aan eco- en mobiliteitsinitiativen in de smart- en e-mobilitywereld. Naast onze people movers is de City Hub-markt weer een prachtige ontwikkeling.”

UMS

Het gaat om een geleed voertuig gaat dat met een rijbewijs B bestuurd mag worden en een laadruimte van 16 vierkante meter heeft met een laadvermogen van meer dan 1.000 kilo. De laadruimte is geheel van composiet gebouwd en heeft standaard een dermate hoge K-waarde dat het voertuig met een koelmotor ook voor geconditioneerd vervoer gebruikt kan worden. De aandrijving is op basis van een Nissan eNV200. Op die manier combineert UMS in de praktijk bewezen Japanse ftechniek met slimme Nederlandse engineering. De Zolution is daarmee een voertuig dat én betaalbaar is en over voldoende laadvolume, laadvermogen en actieradius beschikt.

‘Your green connection’
Met de komst van het nieuwe transportmiddel wil Gerritsen nog meer transporteurs enthousiast maken voor ‘zijn’ slimme magazijnen aan de rand van de stad. “Het is voor logistieke dienstverleners bijna niet meer te doen om in Nederlandse binnensteden goederen af te leveren. Afgezien van de irritatie die de vele vrachtwagens en bestelwagens bij de lokale bewoners opleveren, zorgt de verkeerscongestie ook voor een aanzienlijke milieubelasting. Voor de chauffeurs zijn de strakke planningen bijna niet meer haalbaar, zeker als alles vaker stilstaat.”

“Ons idee: wij vangen al dat transport op in een hub aan de stadsrand. We bundelen daar alle goederen – groot en klein – en brengen die met onze elektrische Zolution naar de eindbestemmingen in het stadscentrum. Zonder irritatie, zonder frustratie en zonder CO2-emissie.” City Hub heeft inmiddels vestigingen in Roermond, Amsterdam en Utrecht. Het concept is inmiddels zo succesvol dat de keten nu in hoog tempo zijn activiteiten uitbreidt naar andere steden met meer dan honderdduizend inwoners.

Foto: City Hub

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *