Bestellen bij een webshop buiten Europa: een mijnenveld…

Mijn Kindle kwam via FedEx uit Amerika en een stoer broekje van aussieBum kwam via PostNL uit Australie. Het bestelde product kostte, vele weken wachten later, ineens het dubbele toen de bezorger bij mij voor de deur stond. Mag ik even afrekenen en… ik heb geen wisselgeld.

Walther Ploos van Amstel schrijft erover op Twinklemagazine:
Als je iets bestelt bij een webshop buiten Europa dan komen daarbij steevast de kosten van invoer, douaneafhandeling, vervoer en BTW. Daar word ik niet blij van.

B2C e-commerce binnen Europa groeit, maar ook tussen de continenten. Waar consumenten vandaag voor de wereldwijde pakjesbezorgers nog een kleine nichemarkt zijn, verwachten de experts dat in 2016 35 tot 50 procent van de pakjes wereldwijd voor consumenten zijn.

Dat moet dus slimmer. Ik wil, als ik op ‘bevestig’ drukt, weten waaraan ik toe ben; een totaalprijs inclusief de ‘landed cost’. En, ik wil geen gehannes.

Hopeloos ingewikkeld
Dat klinkt simpel, maar internationale distributie is vergeven van hopeloos ingewikkelde regels over BTW (alleen al in Europa 27 verschillende BTW-regimes), over productdata en documenten, wat wel en niet aan boord mag van een vliegtuig, controle op namaakproducten, DFA-regels bij die blauwe pilletjes, General Food Law, trade compliance… en niet alle bedrijven en consumenten kennen die regels. Laat staan die consumenten die onderling via eBay met elkaar zaken doen.

De douane gaat daarom vaker, en strenger, controleren. Dat wordt straks een Bermuda Driehoek van regels waardoor de verzending van miljoenen pakjes veel meer gaat kosten, vertraagd raakt of gewoon zoekraakt.

Globify
Dienstverleners zien die groeiende markt voor wereldwijde consumentenlevering. Bpost International komt met een nieuwe dienst: Globify. Ze voorzien webwinkels wereldwijd van een module waardoor ze direct, bij het afsluiten van de order, alle ‘landed cost’ kunnen berekenen. De klant betaalt die en Bpost regelt de rest. De klant kan met track and trace zijn zending verder volgen. Op termijn gaat Bpost ook regionale distributiecentra openen voor de webwinkels en daarmee kruipt het bedrijf dichter tegen bedrijven als Amazon aan.

Deloitte
Interessant is de samenwerking tussen logistieke specialisten van Bpost International en trade compliance experts van Deloitte. Die beperkt zich niet tot het bedenken van de dienst, maar Deloitte helpt nieuwe klanten met de invoering en zorgt ervoor dat de meest recente gegevens zijn verwerkt in de systemen.

Steeds leuker
Globify is vanuit de consument bedacht. Dit is wat ik wil! Ik ben benieuwd naar de eerste ervaringen van consumenten met deze nieuwe dienstverlening en kan niet wachten tot webshops hiermee komen en de consument keuze bieden uit meerdere opties van collega’s van Bpost International. Webshoppen wordt echt steeds leuker.

 

Lees meer columns van Walther Ploos van Amstel op Twinkle.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *