Bloemen in zeecontainers: innovatie in agrologistiek

Met Moederdag stonden de bloemenwinkels vol met prachtige rode rozen. Die rozen komen vooral uit Afrikaanse landen. Dat is ver weg. Voor alle partijen in de keten, van teler tot bloemenstal, is de kwaliteit van de roos essentieel. Hoe lang kan die roos nog in de vaas staan? Iedere schakel in de keten profiteert van betere bloemen met een lang vaasleven. Ze leveren meer op.

Wie denkt dat al die rozen uit Afrika met Valentijnsdag en Moederdag met vliegtuigen worden ingevlogen heeft het mis. Door het dure luchttransport zou 80 procent van de kostprijs van de Afrikaanse bloem aan de kosten van luchtvracht opgaan. Met zeevervoer kunnen de transportkosten voor de bloemensector met de helft worden teruggebracht. Onlangs een langere reistijd komen die rozen toch verser, of liever gezegd meer uitgerust, aan. Hoe doen ze dat?

The Wall Street Journal 11 mei 2013 bericht er onder meer over:

“Transporting fresh-cut flowers from field to vase is being quietly rearranged, with more and more flowers taking a slow steam by sea from South America and Africa instead of air freight. Ocean transport costs can be half those of airfreight.

Global cut-flower sales approached $14 billion last year and most move by cargo plane, but high fuel costs and improvements in chilling technology are prompting a shift to more ocean shipping. “Right now, retailers want to pay less for their flowers,” said Christo van der Meer, senior consultant for supply-chain management at FloraHolland, to The Wall Street Journal. Flora Holland estimates that 30% to 40% of volume from Colombia, South America’s largest flower exporter, could travel to Europe by container ship rather than air in five years.

De weblog SupplyChainInnovation stelt: “A fun story. At some level, this seems like a comparison between innovative and functional supply chains. Importing flowers would generally put a premium on speed since the product has such a short life span. That is, they sound like innovative products. On the other hand, cut flowers are now sold through a wide variety of outlets and price matters. Finding a way to reduce shipping costs out and treating at least some varieties as functional then makes sense. A florist could  have a base supply of some varieties cheaply available and supplement them with a mix of other blooms so regular customer still sees changing fresh offerings over time”.

 

Based on: The Wall Street Journal 11 mei 2013

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *