Bouwlogistiek: met een mooi magazijn alleen red je het niet meer

De bouw digitaliseert. Architecten, aannemers en installateurs BIMmen en zoeken de samenwerking met elkaar. Zowel met opdrachtgevers, woningcorporaties als onderaannemers. Projecten worden steeds grondiger voorbereid en dat vraagt om een andere rol van de groothandel. Hoe dat er uitziet, bespreken logistiek deskundige Walther Ploos van Amstel van de Hogeschool van Amsterdam, logistiek engineer bij Rensa Jur Hofland en directeur logistiek bij Rensa Job Schouten met elkaar tijdens een ontmoeting bij Rensa.

Rol van de groothandel

Het gesprek begint met de vraag wat de komende jaren de grootste uitdaging is voor de groothandel. “Die zit hem in de digitalisering bij jullie klanten”, zegt Ploos van Amstel. “Dat gaat in de bouwketen heel erg hard. Gebouwen worden steeds vaker helemaal voorbereid in BIM. Dat is mooi, maar ook lastig. Je moet alles van tevoren vastleggen, maar fouten die mogelijk voorkomen op de bouwplaats heb je dan wel vooraf al te pakken.”
En wat is dan het effect van die digitalisering? “Een aannemer of installateur kwam vroeger pas een bestelling doen als hij bij wijze van spreken al op de bouwplaats stond. Nu kan hij al ver van tevoren bepalen: wat heb ik nodig? En: wat is de slimste manier om dit bij mijn mensen te krijgen? Daarnaast krijg je als groothandel te maken met een veel grotere transparantie. Tien jaar geleden kon je in deze sector geen prijzen vergelijken. Nu weet je zo wie de goedkoopste is.”

Volle servicebus?

Gaandeweg komt het gesprek op het RFID-systeem van Rensa, waarvan Walther Ploos van Amstel een demonstratie heeft gekregen. Hij ziet grote voordelen. “Je wilt precies weten wat er in je voorraad zit, in de bus, het magazijn, op de bouwplaats of in een bouwhub. Je moet ook weten wat er níet in je voorraad hoort te zitten. Het is een beetje zonde als je materialen bij je hebt die ergens anders dringend nodig zijn. Daar gaat RFID in helpen.”
Jur Hofland: “Onze klanten hebben vaak voor meer dan 10.000 euro aan waarde in de bus zitten. Ze rijden dus structureel met busjes rond die veel te vol zitten.” Walther Ploos van Amstel: “We hebben onderzoek gedaan onder leden van de Uneto-VNI: 60% van wat er in de bus zit, beweegt nooit. Zonde. En je hebt ook eens een grote bestelbus nodig.”

Welke tips heeft Walther Ploos van Amstel tot slot nog voor het RFID-systeem van Rensa? “De eerste tip is: kies voor een open standaard. Het is heel slim dat Rensa hiervoor gekozen heeft. Collega’s kunnen aanhaken en installatiebedrijven kunnen ook zelf tags maken. Het zou mooi zijn als de businformatie helemaal realtime wordt. Dan kun je namelijk servicemonteurs gaan plannen op basis van de kans dat ze iets kunnen repareren. Je kunt dan signaleren of een monteur alle benodigde onderdelen bij zich heeft of dat hij nog iets extra moet meenemen. Je gaat plannen 2.0.”

Lees het hele interview hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *