Walther Ploos van Amstel

Berichten van Walther Ploos van Amstel

Met maximaal 7,5 ton de binnenstad in. Hoe regelen we dat?

Door de slechte staat van de kades en bruggen in Amsterdam, kunnen zware vrachtwagens niet overal meer komen in de stad. Dat probleem speelt ook in andere oude binnensteden en in buurten rond die binnensteden. Niet alle rioleringen, niet alle bruggen en niet alle kademuren zijn gebouwd voor zwaar vrachtverkeer.

Nieuwe opleiding elektrisch vervoer voor specialisten en adviseurs

Elektrische vervoer heeft de toekomst. Producenten introduceren nieuwe betaalbare modellen met een grotere actieradius en een kortere laadtijd. Daardoor groeit ook de vraag naar specialisten die over voldoende vakkennis beschikken om particulieren en bedrijven te kunnen adviseren in de overstap naar elektrisch rijden.

Ondernemers steken 160 mln in stadslogistiek centrum in Amsterdamse haven

Ondernemers Beelen en van der Wallen steken €160 mln in een logistiek centrum in de Amsterdamse haven. Via een nieuw te bouwen distributielocatie aan het Noordzeekanaal willen zij milieuvriendelijke levering van pakketjes, bouwmateriaal en horecabevoorrading over het water mogelijk maken.

Grote kansen voor elektrische stadslogistiek

Leefbare binnensteden en het terugdringen van uitstoot vragen om slimmere stadslogistiek en om Zero-Emissie-voertuigen. Het aanbod van elektrische bestelwagens en vrachtwagens stijgt de komende jaren snel. Ondernemers zullen daarom als eerste elektrische voertuigen inzetten om klanten in de stad te beleveren.

Doden in het verkeer op rijkswegen: welke lessen zijn er voor wegtransport?

In opdracht van Rijkswaterstaat heeft SWOV onderzoek gedaan naar de dodelijke ongevallen die in 2017 op rijkswegen hebben plaatsgevonden. Het doel van het onderzoek was te leren van de ongevallen die plaatsvinden. Met die lessen kunnen maatregelen worden genomen om ongevallen in de toekomst te voorkomen. Welke lessen zijn er voor wegtransport?

Samenwerking in pakketbezorging: het levert eigenlijk niks op

Volgens een studie van de Duitse branchevereniging voor pakketbezorgers BIEK leidt samenwerking bij pakketbezorging niet tot lagere kosten of minder verkeer. BIEK komt tot deze conclusie in hun praktijkonderzoek ‘Quantitative Untersuchung der konsolidierten Zustellung auf der letzten Meile‘ bij twee pakketbezorgers in de steden Neurenberg en München.