Walther Ploos van Amstel

Berichten van Walther Ploos van Amstel

Het delen van data delen moet verplicht worden? Laten we beginnen met de overheidsdata

Prof.dr. Jos van Hillegersberg kwam bij de opening van de Dinalog Innovatieconferentie op 5 april met de prikkelende stelling: “Het delen van data delen moet verplicht worden”. De deelnemers aan het congres waren het duidelijk niet met elkaar eens. Ja, dat is nodig voor meer duurzaamheid. Neen, in data zit juist de concurrentiekracht van bedrijven.

De nieuwe Amsterdamse coalitie wil zero-emissie zone fiets

De Amsterdamse coalitiepartners willen in het nieuwe coalitieakkoord een zero emissie zone fiets voor een betere luchtkwaliteit. Dat is hard nodig, omdat slechte lucht ongezond is. Amsterdammers leven daardoor drie maanden korter. Een van de redenen van teveel fijnstof is de slijtage van auto- en fietsbanden.

Bovenleidingen voor elektrische vrachtwagens: best kansrijk

Vrachtwagens die elektriciteit afnemen van bovenleidingen op de snelweg zijn ook voor Vlaanderen kansrijk. Dat blijkt uit de tussentijdse resultaten van het VIL-project LOGIBAT, waaraan 30 bedrijven deelnemen. Dit onderzoek toont aan dat elke euro die vandaag in deze klimaatoplossing geïnvesteerd wordt, tot 8,30 euro kan opleveren over een periode van 20 jaar.

Jan Fransoo tijdens VLW 2022 over de logistiek van het stilstaan

Jan Fransoo was spreker tijdens de Vervoerslogistieke Werkdagen 2022. Hij had een stevige boodschap: “We hebben met al onze mooie bezorgconcepten, efficiënte stedelijke distributie, wereldwijde ketens, en hoge serviceniveaus, een logistieke keten gecreëerd die de voorraad in de afgelopen tien jaar grofweg tenminste heeft verdubbeld. En we hebben geen enkele aandacht gehad voor de onbedoelde neveneffecten”.

Waarom stelt HelloFresh de aandeelhouders teleur?

HelloFresh bezorgde in 2021 bijna 1 miljard maaltijden bij 7 miljoen huishoudens. De omzet steeg met 60 procent naar 6 miljard euro met een winst van bijna 160 miljoen euro. De omzet moet in 2022 met een kwart groeien. De aandeelhouders zijn niet onder de indruk. De koers van het aandeel HelloFresh daalde met 50 procent het afgelopen halfjaar. Zij vinden dat er meer nodig is. Het mag wel wat ambitieuzer.

Logistiek vastgoed? Op = op

In de foodsector zijn de laatste 10 jaar veel distributiecentra gebouwd. Het draagvlak voor nog meer distributiecentra daalt. Daarom moeten bedrijven naar een efficiëntere en slimmere aanpak van hun distributie samen met partners. Op Foodlog schrijf Walther Ploos van Amstel over het nijpende tekort aan logistiek vastgoed in de foodsector.