Walther Ploos van Amstel

Berichten van Walther Ploos van Amstel

3 juni Trimble IIT event: sterker vooruit!

Na een roerig jaar is het hoog tijd om vooruit te kijken: welke stappen moeten we zetten om sterker de toekomst in te gaan? Het jaarlijks (dit jaar online) ITT-event op donderdag 3 juni biedt nieuwe inzichten en inspiratie. Het sleutelwoord is digitalisering. Digitalisering verschaft de data die dringend nodig is om elke dag opnieuw de juiste keuzes te maken; voor jezelf en voor je klanten, maar ook voor de mensen in het bedrijf en de maatschappij.

Start bouw van Amsterdamse XXL stadshub in de haven

Vrijdag j.l. mocht ik aanwezig zijn bij een feestelijke mijlpaal voor Amsterdam Logistic Cityhub. De eerste paal is in de grond geslagen. Hiermee is de bouw van Nederlands eerste XXL logistieke stadshub met meerdere verdiepingen door bouwer Vrolijk officieel van start gegaan. De Amsterdam Logistic Cityhub is naar verwachting in het laatste kwartaal van 2022 volledig operationeel.

Maak de snelweg weer snelweg

Gaan we tientallen miljarden besteden aan meer openbaar vervoer? In grote, lange en dure treinen op steeds vollere sporen, met nauwelijks flexibiliteit, en centrale stations die de reizigersdrukte niet aan kunnen? Met veel gedoe om van en naar het station te gaan? Opgehokt in krappe stoeltjes met een massa lawaaierige mede-reizigers die hun ‘lief en leed’ luid facetimen met de rest van de wereld?

Omgevingsvisies: blijft er wel genoeg ruimte over voor bedrijven?

Er moeten veel woningen worden bijgebouwd, er moet ruimte komen voor windmolens en zonnepanelen en we hebben ruimte nodig voor werken en ontspannen. Veel ruimte-opgaven komen samen op het kleine stukje Nederland. In het nieuwe rapport Grote opgaven in een beperkte ruimte schetsen onderzoekers van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) de ruimtelijke opgaven en beleidsopties voor de aanpak ervan.

Nederland is anno 2021 nog onveranderd een distributieland

Nederland is anno 2021 nog onveranderd een distributieland. Als knooppunt met mainports, airports en greenport bepaalt het goederenvervoer de Nederlandse economische polsstok zowel in de regio als ver daarbuiten. Zonder transport staat alles stil. Ook in de komende decennia. Maar, ondernemers in de sector moeten blijven doorontwikkelen. En, wat hoe kan het kabinet in de komende vier jaar daarbij helpen?

Stadslogistiek wordt precisielogistiek

Met de bestelauto naar de stad? Bereid je dan maar goed voor. Met de komst van autoluwe en autovrije woonwijken, binnensteden en campussen liggen de bezorgers en monteurs onder vuur. Er is letterlijk geen ruimte meer. Elke rit wordt ‘billen knijpen’. Wat kom ik straks onderweg allemaal weer tegen?

Is de Hyperloop voor vracht een ‘game changer’?

Vijftig jaar na de introductie van de zeecontainer dient zich een nieuwe methode aan om stukgoed sneller en emissieloos op de plaats van bestemming te krijgen: de Hyperloop. De Port of Amsterdam, de provincie Noord-Holland en vele andere partijen zijn betrokken bij een pilot voor goederenvervoer tussen Rotterdam en Amsterdam. De lijn moet op termijn aansluiten bij een pan-Europees hyperloopnetwerk.

Amsterdamse haven presenteert nieuwe strategie

De nieuwe strategie van de Amsterdamse haven is gepresenteerd. Om in 2025 een toonaangevende Europese zeehaven te zijn en voorop te lopen in de transitie naar een duurzame samenleving, maakt de haven vaart met zeven concrete doelen. Van het vestigen van circulaire procesindustrie tot het op tijd laten komen van de zeevaart. De energietransitie staat centraal in de nieuwe strategie.