De lessen van 5 jaar Picnic online levensmiddelen

n 2015 schreef ik over Picnic: “ik ben er niet van overtuigd dat Picnic daadwerkelijk een winstgevend marktaandeel gaat behalen. Daarvoor ontbreekt de inkoopkracht, de logistieke schaalgrootte en bovenal een goede propositie”. Picnic is inmiddels vijf jaar verder. Misschien wordt er nog geen winst gemaakt; ze kiezen ervoor om hard te groeien.

Maar, die vijf jaar brachten absoluut disruptieve en inspirerende lessen die gaan over ‘rust, reinheid en regelmaat’. Of zoals Picnic het zelf stelt: melkboer 2.0.

Focus
De belangrijkste les is de focus van Picnic. Niet iedereen, niet alles en niet overal. Met een relatief ondiep assortiment, een beperkt aantal tijdvensters waaruit de consument kan kiezen in zorgvuldige gekozen wijken en beheerst uitrollen. Ondanks het beperkt aantal tijdvensters kreeg de consument meteen bij het bestellen te horen hoe laat de boodschappen zouden komen. Bezorging? Dat doen ze gratis. Door de lage minimale orderwaarde is de klantretentie hoog. Picnic komt elke week, ‘net als de oude melkboer’ langs.

Als consument moet je wachten tot er een plekje kwam. Picnic gaat er speels mee om. Er is een ‘wachtverzachter’ voor de vele duizenden klanten die even nog niet mochten bestellen. Als ‘online only’ speler doe je de bestaande winkels geen schade. Met Albert Heijn Compact lijkt Albert Heijn nu ook te kiezen voor minder complexiteit.

Stuff
We kunnen veel leren van de logistieke ‘stuff’ bij Picnic; de magazijnen en de voertuigen. Geen grote bestelbus, maar lichte elektrische voertuigen die moeiteloos tussen het drukke verkeer door kunnen. Picnic is klaar voor de autoluwe wijken en zero emissiezones van de toekomst. Picnic werkt aan een eigen innovatief bezorgvoertuig. Zou die ook autonoom kunnen rijden? Als een hondje achter de bezorger aan.

Met de verhuizing naar een eigen centraal magazijn in Utrecht gaat Picnic de toekomst in met robotisering. Efficiency in handling is voorwaarde voor succes met online levensmiddelen. De containers die daar per rit worden voorbereid gaan met grote vrachtwagens naar stadshubs waar ze zonder moeite op het bezorgvoertuig worden overgezet. Samen met producenten denkt Picnic na over ‘e-commerce ready’ verpakkingen; minder lucht en modulair zodat pickrobots aan het werk kunnen.

Fluff
Picnic is kampioen in de wereld van de logistieke ‘fluff’. De producten zijn maximaal vers, met voorkoming van derving. De ordercompleetheid (on time in full no error) is torenhoog. Dat kan alleen maar als je de beste beslissers ondersteunt met de beste ketendata.

Picnic gebruikt ‘big data’ om het ogenschijnlijk onvoorspelbare voorspelbaar te maken (zoals de bezorgtijd per adres). Dan heb je geen verspilling in de bezorging. Al snel leerde Picnic dat bestaande logistieke software niet scherp genoeg en niet dynamisch kon plannen. De eigen software maakt disruptie mogelijk.

Als andere bezorgbedrijven met fijnmazige distributie op dezelfde manier ideale routes uitzetten, zijn er 25.000 milieuvervuilende bestelauto’s minder nodig in Nederlandse steden. Dat is niet alleen goed voor het milieu en de leefbaarheid, maar scheelt de sector ook nog eens 1,5 miljard euro per jaar.

Gratis bezorgen bestaat wel
De samenwerking met Edeka en de plannen voor verdere uitbreiding in Frankrijk, Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. De uitgekiende logistiek, de inkoopkracht samen met Edeka en een geweldig team, bieden perspectief op weer 5 mooie jaren. En, ik voorspel je, winst onder aan de streep! Gratis bezorgen bestaat wel.

Walther Ploos van Amstel.

4 thoughts on “De lessen van 5 jaar Picnic online levensmiddelen”

Adri 4 weken ago

Zal blij zijn als Albert heijn begint met compact bezorgen vanaf 35e.
Picnic heeft grote problemen met veel artikelen. Kort en vaak lang niet leverbaar. En het tijdelijk verhogen om klanten een plezier te doen is gewoon permanent. Zit al 3 jaar bij picnic maar ga weer gewoon naar de winkel ik heb soms niet voor 35e nodig en 25e was fijne vooral in deze tijden van werkeloosheid. Goed bezig picnic

Yvonne ten Hoope 4 weken ago

Top bezorging! Verse producten,goede kwaliteit! En vrolijke bezorgers! Geef mij maar Picnic! En alles op tijd bezorgd. Online bestellen …Doen! Scheelt een hoop gedoe in de drukke supermarkten! Chapeau voor Picnic!😉😊

Nina Smits 4 weken ago

Ik ben super blij met Picnic!! Deed al ruim voor Corona tijd mijn bestellingen, omdat het voor mij als oudere en zonder vervoer een ideale uitkomst is…. Ook ruime keuze van producten!!
Ga zo door en succes voor de komende jaren!!

D.P.Roos 4 weken ago

Ben sinds klein jaar klant bij Picnic en zeer tevreden.
Correcte bezorging en bezorgers.
Ook vragen over producten worden op correcte en snelle manier afgehandeld dwz zonder eindeloze wachttijden.
Beveel het zeer aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *