Gekoelde vrachtwagens in dode hoek van zero-emissie zones

Koelmotoren, ook de nieuwste, zijn een bron van NOx (stikstofoxiden) en PM (fijnstof, roet). Vooral binnenstedelijk is dat een punt van zorg. De dieselmotor van een koelmachine op een koeltrailer stoot ongeveer 1,5 maal zoveel NOx en tenminste 10 maal zoveel fijnstof uit als de Euro-VI trekker van de koeltrailer. Hier bovenop komt het effect dat een vrachtauto veelal wordt uitgezet als deze niet rijdt, terwijl een koelaggregaat vaak blijft doordraaien, ook als er niet wordt gereden. Dit maakt de bijdrage van koelaggregaten aan luchtvervuiling (en geluid) nog groter.

Er is een onderzoek uitgevoerd naar de handhaving van elektrisch koeltransport binnen zero emissie zones. Er is in elk geval meer inzicht nodig in de kwantificering en samenstelling van gebruikte koelmotoren (en voertuigen) in binnensteden en de gevolgen voor de luchtkwaliteit in straten.

Handhaving op zero-emissie koelen is nu nog niet mogelijk. Daarvoor ontbreken de gegevens over de koelmotor. De onderzoekers adviseren gemeenten bedrijven te stimuleren te kiezen voor schone koelmotoren. Dit kan in de vorm van een RVV-ontheffing waarbij wordt aangetoond (en eventueel getoetst) dat een voertuig over elektrische koeling beschikt. Op termijn kan er voor worden gekozen om te starten met landelijke registratie van, in eerste instantie, de vol-elektrische koelingen en deze te koppelen aan voertuigkentekens. Daarmee kan een gemeente het privilege eenvoudiger toetsen - en een vervoerder eenvoudiger aanvragen.

Lees meer over de invoering van zero emissie zones hier.

Walther Ploos van Amstel.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>