PostNL weet weer niet te overtuigen

PostNL kampt met forse tegenvallers bij pakketvervoer en gaat snoeien. De omzet van PostNL daalde in het vierde kwartaal tot €883 miljoen euro. In het zelfde kwartaal van 2021 was dat nog €936 miljoen. PostNL voorspelde eerder nog een gelijkblijvend volume. Over 2022 kwam de omzet uit op €3,1 miljard, een daling van 6 procent tegenover 2021. De winst viel met 73 procent terug, van €308 naar €84 miljoen.

Dit jaar neemt PostNL een reorganisatievoorziening van €20 mln in vooral de pakketbezorging. Daar verdwijnen 200 tot 300 banen. Het gaat om functies op het hoofdkantoor in Den Haag en staffuncties bij onder meer personeelszaken en financiën.

Beleggers zijn niet overtuigd

PostNL heeft het zelf over een 'solide resultaat in piekseizoen'. PostNL vindt dat het bedrijf zich in een goede uitgangspositie bevindt om zijn groeitraject te hervatten. In 2024 wordt een margeverbetering voor PostNL verwacht. Aandeelhouders krijgen 85 procent van de winst uitgekeerd als dividend en PostNL gaat door met inkoop van aandelen. Klaarblijkelijk is er geen behoefte om te investeren.

Beleggers waren niet overtuigd. Het aandeel verloor bijna 9 procent op de beurs. Na een vrije val van 65 procent in de afgelopen twee jaar. PostNL verloor meer dan een miljard beurswaarde.

Ceo Herna Verhagen van Post NL wijst tegenover FD op de wereldwijde macro-economische en geopolitieke omstandigheden die 'extreem lastig' waren, met hoge inflatie en een consumentenvertrouwen op een dieptepunt. De omzet van webwinkels daalde in Nederland. Dat werkte door in de resultaten.

Ceo Herna Verhagen zegt in een vooruitblik naar 2023: 'We hebben snel en stevig ingegrepen om de operationele efficiëntie te verbeteren en onze financiële positie te behouden, waarmee onze resultaatontwikkeling in 2022 werd ondersteund. Naast de genomen efficiëntiemaatregelen, zoals onder meer het verminderen van de opslagcapaciteit en route-optimalisaties, hebben we onze tarieven, waar mogelijk, aangepast aan de hogere kosten. De uitdagende omstandigheden houden naar verwachting aan in 2023. Het is daarom cruciaal dat we blijven investeren in het versterken van ons fundament en het verstevigen van onze positie in een dynamische en zeer competitieve markt'.

FD is kritisch over de herhaaldelijke fouten voorspellingen van PostNL: 'Het is voor werknemers en aandeelhouders te hopen dat de raad van bestuur het dit keer wel bij het rechte eind heeft.' De ontwikkelingen op deze markt zijn kennelijk heel moeilijk in te schatten door nota bene de marktleider zelf. PostNL gaat hier steeds weer in de fout. Eerder was er al kritiek op de bestuurlijke drukte van de PostNL ceo die naast haar verantwoordelijkheid voor PostNL twee zware commissariaten heeft.

Vakbonden FNV en CNV zijn niet te spreken over de aangekondigde reorganisatie bij PostNL. Volgens FNV had PostNL ook nog winst kunnen maken zonder banen te schrappen, waardoor het voor de bond duidelijk is dat PostNL de aandeelhouders vooropstelt in deze keuze. Uit het jaarverslag blijkt ook dat het ziekteverzuim in 2022 gestegen is met bijna een kwart naar 7,4 procent. PostNL wil de helft van de pakketbezorgers op de eigen 'pay-roll' hebben. Dat gaat moeizaam.

De vraag is of de aanpak van PostNL voldoende onderscheidend is om echt 'klantwaarde' te realiseren. Een meer van hetzelfde 'operational excellence'-benadering vergt veel meer schaal dan PostNL als kleine Europese speler nu heeft. Een echte toekomstvisie mist (nog steeds). Bedrijven in de pakketsector moeten onderscheidende service gaan bieden. En dat baart mij wat PostNL betreft zorgen: de oplossing wordt nu vooral gezocht in kostenverlaging door mensen te ontslaan en nóg goedkoper te gaan werken. PostNL gaat concurreren op prijs terwijl ze ook zouden kunnen kiezen voor kwaliteit of innovatie (en diversificatie).

Walther Ploos van Amstel

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>