Hoe staat het met de plannen voor zero-emissiezones?

Vanaf 1 januari 2025 wil de gemeente Den Haag een zero-emissiezone invoeren voor bestel- en vrachtauto’s in het centrum. Een zero-emissiezone is belangrijk voor schone en gezonde lucht voor alle inwoners én bezoekers, schrijft de gemeente.

Den Haag wil graag van bedrijven weten hoe zij over de plannen denken. Eerder kondigden onder meer Amsterdam, Nijmegen, Rotterdam en Maastricht hun verkeersbesluiten voor zero-emissie zones aan. Andere gemeenten volgen later. Waar staan die gemeenten vandaag?

Er zijn nog wel vragen

Uit de eerste ronde aan zienswijzen van ondernemers (in Amsterdam maar liefst 350) blijkt dat er nog veel vragen zijn over de maatschappelijke impact van de maatregelen op de stad en op de kleine ondernemers in de stad. De uitstootvrije ambities moeten haalbaar en betaalbaar zijn voor ondernemers, schrijft de wethouder aan de raad.

Internationale ervaringen

De International Council on Clean Transportation (ICCT) heeft een rapport gemaakt om steden wereldwijd te helpen bij het plannen en implementeren van lage- en zero-emissiezones. Uit dit onderzoek blijkt dat een wettelijk kader op nationaal niveau steden in staat stelt om handhaafbare zero-emissiezones in te voeren. Er is aanvullende stadslogistiek beleid nodig. Gemeenten moeten initiatieven zoals stadshubs en laadinfrastructuur, het opschalen van innovatieve oplossingen mogelijk maken, het goede voorbeeld geven met experimenten en nieuwe bedrijfsmodellen ondersteunen om sociale, economische en economische voordelen te behalen. 

De belangrijkste les van het ICCT is dat de communicatie cruciaal is bij planning en implementatie. Om de steun van belanghebbenden te krijgen en de bezorgdheid weg te nemen, werken steden samen met experts, lokale organisaties en bedrijven om het bewustzijn te vergroten en draagvlak te realiseren. Wat dat betreft doen de Nederlandse steden goed werk. Twee weken geleden trok het zero emissie evenement van de gemeente Rotterdam meer dan 700 ondernemers. Andere gemeenten hebben ook stadslogistieke netwerken en zetten logistieke makelaars in om ondernemers te ondersteunen.

Spannende maanden

Het zijn spannende maanden voor gemeenten en voor ondernemers. Hoe gaan de gemeenten de zienswijzen verwerken in de definitieve uitvoering? En wie gaat de maatregelen betalen? Inmiddels kondigde Maastricht al aan marktkooplieden meer tijd te geven, mogen we langer met bakwagens in de zero-emissie zones en heeft de gemeente Den Haag de uitbreiding van de zero-emissie zones (even) uitgesteld. We wachten af... het zou mooi zijn al ondernemers voor de zomer weten waaraan ze echt toe zijn.

Het is dus verstandig om de meest recente informatie van de gemeente over de zero emissie zones en wat dat betekent voor jouw bedrijfsvoering te raadplegen. Maar, wacht vooral niet af! Uiteindelijk gaan we allemaal zero-emissie de stad in; is het niet vanaf 2025, dan ietsje later. Inmiddels zijn de duurzame transportoplossingen beschikbaar, betrouwbaar en zelfs betaalbaar. Eigenlijk is er geen excuus meer.

Zie ik je volgende week bij het Fleet Event in Den Bosch?

Lees ook dit NOS-nieuwsbericht.

Walther Ploos van Amstel.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>