Gemeenten moeten beter sturen op stadslogistiek

Ik had onlangs een stevig debat met een ondernemer over waarom de gemeente Amsterdam een nieuw magazijn dat een logistiek dienstverlener bouwt voor een bierbrouwer toestaat. Waarom vraagt de gemeente de brouwer(s) niet om samen te werken vanuit één locatie, liefst aan het water? De stadslogistiek versnippert steeds verder. Nu heeft elke brouwer en elke horecagroothandel een eigen regionaal magazijn terwijl de horecalogistiek in binnensteden onhoudbaar is.

Natuurlijk wordt het een zeer duurzaam, natuurinclusief en toekomstbestendig magazijn dat die logistiek dienstverlener ontwikkelt voor de brouwer. Maar, echt duurzaam wordt het pas als de brouwers hun stadslogistieke stromen voor de regio gaan bundelen (zowel inkomend als uitgaand, en liefst over water). De toekomstige stadsdistributiecentra zijn gedeelde faciliteiten met andere bedrijven: samen bundelen, samen delen van capaciteiten en laadinfrastructuur, en samen innoveren om de klant steeds beter van dienst te zijn.

De discussie over logistiek de Amsterdamse Lutkemeerpolder loopt ook hoog op. De politieke vraag is hier of de maatschappelijke waarde voor stadslogistiek in de regio niet zwaarder moet wegen dan die van een buurttuin of voedselpark? Die maatschappelijke waarde ontstaat pas als bedrijven samenwerken, bundelen en verdichten. Alleen ga je misschien sneller, maar samen kom je verder, toch?

De vraag na mijn debat met die ondernemer bleef staan: waarom sturen gemeenten niet veel beter op de schaarse stadslogistieke locaties? Wie wil je dat op die locatie samen gaan werken? Pas dan gaat de stadslogistiek echt met minder en schone voertuigen; dat is echt duurzaam.

Probleem is dat veel colleges korte termijn grondopbrengsten najagen en te weinig oog hebben voor het lange termijn maatschappelijk belang van logistieke ruimte rond de stad. Slechts een enkele gemeente heeft een toekomstgerichte hubstrategie.
Met zo'n strategie kunnen gemeenten het bedrijfsleven aanspreken op hun verantwoordelijkheid voor een duurzame stadslogistiek.

Walther Ploos van Amstel is lector stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>