Stadslogistiek met hindernissen? Wen er maar aan

Vandaag stond er weer een vloekende en tierende monteur in de straat met zijn dieselbus. Nergens een laad- en losplek te vinden, de woning waar hij moet zijn zit in een autovrij gebied en als hij uiteindelijk toch een plek vindt, dan moet hij ook nog eens 6 euro per uur betalen.

Terwijl hij in hoog-Brabants accent in discussie gaat met de handhaver, fietst een collega-monteur fluitend voorbij op een vrachtfiets. Hij is nu echt boos: ‘zo kan ik mijn werk niet doen’. Ik reageerde binnensmonds: ‘dat klopt, je moet het ook anders doen‘.

Met de komst van autoluwe en autovrije woonwijken, binnensteden en campussen ligt de stadslogistiek onder vuur. Er is letterlijk geen ruimte meer; we zullen met heel veel minder voertuigen meer moeten leveren. Elke rit wordt ‘billen knijpen’. Wat kom ik straks weer tegen? De transportplanner moet de de ritten nauwkeurig plannen rekening houdend met de lokale regels; zero emissie zones, afsluitingen, venstertijden, laad- en losplekken, verkeersveiligheid en gewichtsbeperkingen. Wanneer kan het met een vrachtwagen, wanneer met een bestelauto? En, wanneer met de vrachtfiets? Stadslogistiek is precisielogistiek.

Stadslogistieke hubs bieden een oplossing waarbij efficiënte bulkaanvoer naar de regio met ‘slow mobility’ (en waarom niet over water?) overgaat naar fijnmazige leveringen die nauwkeurig zijn afgestemd op de wensen van de ontvanger in de stad; de consument, de bouwplaats, het kantoor, de winkel en de horeca.

In die hubs werken verladers en logistiek dienstverleners samen. Schaalgrootte is een voorwaarde voor succes. De hubs voegen waarde toe bij uitpakken, installeren, retour nemen, voorraad houden en natuurlijk de 'last mile' naar de klanten. Traditioneel is de stadslogistiek van de ‘stuff’; pallets, barcodes en busjes. De nieuwe stadslogistiek vraagt ook om ‘fluff’; het slimme gebruik van data bij de planning en uitvoering.

Met infrastructurele veranderingen in Europa, beprijzen van wegtransport, de noodzaak om CO2 te verminderen en de zero emissie zones stadslogistiek wordt de juiste vestigingsplaats aan de rand van de stad steeds belangrijker. Met de schaarse ruimte die er is, is dat een vraagstuk dat je eigenlijk niet meer voor je uit kan schuiven. Waar zitten jullie over 5 jaar? Gelukkig zijn er steeds meer initiatieven om bij aan te sluiten; zoals CLIC en ALC in de Amsterdamse regio.

Bereikbaarheid is niet meer vanzelfsprekend. Wen er maar aan: perfect preparation prevents poor performance.

Walther Ploos van Amstel.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>