Calimero in de thuisbezorging: jullie zijn groot en ik ben klein

Bedrijven als Parcls, Homerr, EVAnet, Fietskoeriers, ViaTim en MyPup willen het anders doen in de thuisbezorging; duurzamer, slimmer en met meer service voor de consument. Dat doen ze met afhaalpunten, pakketkasten en vrachtfietsen. Walther Ploos van Amstel blogt erover op Twinkle.

Er zijn tientallen van dat soort lokale initiatieven. Inmiddels lopen zeker 20 miljoen pakjes via deze nieuwe netwerken. Maar, het gaat niet zonder slag of stoot. De pakketgrootmachten liggen dwars. Daar wordt de consument niet beter van.

Verdienmodellen

De verdienmodellen van de innovatieve spelers lopen vast op de grote pakketbezorgers. De besparingen die zij behalen dankzij de alternatieve aanpak blijven in hun zakken; ze willen niet delen. Ze komen met excuses over aansprakelijkheid, schades, track-and-trace, verantwoordelijkheid en contractafspraken met de webwinkels. Onder aan de streep gaat het natuurlijk over geld, heel veel geld... en macht, heel veel macht. De webwinkels betalen misschien wel meer dan nodig. Voor dagelijks duizenden pakjes doen de grote pakketbezorgers weinig. Zouden we de ACM of de NMA niet eens kunnen vragen om mee te denken over een eerlijke verdeling van lusten en lasten in de pakketbezorging?

Eerlijk delen

Hoe doorbreken we dit? Dat start bij de webwinkels, en hun fulfilmentcentra, door bijvoorbeeld de first-mile naar nieuwe spelers slimmer te organiseren. Maak een aparte stroom van die pakjes en lever die direct aan de afhaalpunten en sorteerpunten van de lokale partijen. Dat vergt wel schaal in die first-mile. De innovatieve last-mile partijen moeten daarom samenwerken in hun first-mile; haal zelf al die pakjes op bij de webwinkels. Maak samen de ketenkosten transparant (en ook de faalkosten). Dat gaat niet alleen over het samen ophalen, maar ook over het bundelen van diensten lokaal en de informatiesystemen die nodig zijn om de keten goed te regelen.

Ieder van die nieuwe spelers heeft één of meerdere puzzelstukjes van de toekomstige ‘last mile’ puzzel. Maar, er ontbreken ook nog puzzelstukjes. Opschaling en rendement vragen om consortia bij de marktbenadering, het delen van systemen en faciliteiten en samenwerking in onderzoek. Samen stamp je harder.

Samenwerking

Innoveren in thuislevering? Breekt de macht van de grote pakketbezorgers! Of kan het ook anders? Gelukkig zie ik ook grote pakketbezorgers die voorzichtig, soms onder het radar, wel samen werken met de innovatieve spelers in de thuisbezorging. Een soort van snuffelstage; fear of missing out? Of, oprechte belangstelling om de consument beter van dienst te zijn? Ik adviseer de grote pakketbezorgers eens goed na te denken over hun toekomstig platform-functie voordat Amazon, JD of Sendcloud die rol claimen. Van innovatie worden we allemaal beter. Innoveren doe je samen, maar dan wel vanuit een strategische visie op de thuisbezorging over 5, 10 of misschien wel 20 jaar.

Walther Ploos van Amstel.

Bron: Twinkle

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>