Goedkoper verzenden wint het nog van duurzaam verzenden

it onderzoek van Capterra blijkt dat 98% van de Nederlandse consumenten (18+) het afgelopen jaar wel eens iets in een webshop heeft gekocht. De meeste mensen kochten in 2019 tussen de 10 en 20 producten online; 19% deed meer dan 20 online aankopen. De e-commerce markt groeit al jaren en uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde online shopper in 2019 tussen de 100 en 250 euro per 3 maanden uitgeeft.

Online shoppers willen hun aankopen zo snel mogelijk ontvangen. Een snelle levertijd, binnen één dag, is dan ook voor 42% van de respondenten de belangrijkste bezorgoptie in een webwinkel. Thuis afleveren is voor 33% het allerbelangrijkste.  Om meer bezorgopties aan klanten te bieden voor lagere tarieven kunnen webwinkels hun webshop koppelen aan speciale verzendplatformen die meerdere vervoerders combineren.

Hoe zit het met duurzaam verzenden? Kiest de klant voor groen? Capterra stelde consumenten op de proef en legden hen het volgende scenario's voor met de keuze tussen twee bezorgopties:

  • Groen: bezorging van je pakketje met duurzame bezorging met de fiets of door een elektrisch voertuig voor € 4,35
  • Wit: bezorging van je pakketje door bezorging met een bestelbusje voor € 3,60

67% kiest voor het (witte) bestelbusje. Goedkoper verzenden wint het dus nu nog van duurzaam verzenden. Toch koos een derde van de consumenten wel voor groen en dat is een interessante tendens, omdat 33% juist wel bereid is om meer te betalen als daar een milieuvriendelijke bezorgmethode tegenover staat.

Figuur: Capterra

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>