Hoe vol zit een vrachtwagen nu echt?

Veel misverstanden bestaan over het begrip ‘beladingsgraad‘. Hierdoor ontstaat mogelijk een onjuist beeld van het wegtransport en bestaat het risico dat er beleidsmaatregelen worden genomen die de sector negatief beïnvloeden. Transport en Logistiek Nederland (TLN) wil daarom dat er meer kennis komt over de ‘beladingsgraad’ in het wegtransport zodat de discussie op basis van de juiste informatie wordt gevoerd.

TLN heeft daarom een handboek gepubliceerd dat duidelijkheid geeft over wat beladingsgraad nu precies wel is, hoe we dit begrip correct moeten gebruiken en welke factoren van invloed zijn op de beladingsgraad. Het onderzoek richt zich op de verschillende dimensies van beladingsgraad en hoe we beladingsgraad per type vrachtvervoer op een juiste manier kunnen berekenen. Het rapport kan op deze pagina worden gedownload.

Overall-Transport-Effectiveness

het rapport van TLN is een eerste goede stap naar meer inzicht on overall-transport-effectiveness. Dit thema werd vorig jaar in kaart gebracht door student Iliana Iankoulova van de Technische Universiteit Twente: ‘the Overall Transport Effectiveness (OTE) framework is a hierarchy of metrics which evaluates and indicates how effectively transportation vehicles are utilized, and/or how effectively transportation tasks are executed compared to the planning’. De beladingsgraad is daarin een van de factoren die een rol speelt naast verliestijden door bijvoorbeeld laden en lossen, congestie en omrijden. Het meten van de OTE is voor transportbedrijven, bij de aanhoudende druk op marges, steeds belangrijker.

 
Walther Ploos van Amstel.

 

 

1 thought on “Hoe vol zit een vrachtwagen nu echt?”

Walther Ploos van Amstel 7 jaar ago

De link is veranderd:
http://www.tln.nl/media/1_tln/publicaties/beleidsrapporten/beladingsgraad_van_gewicht_en_volume_tln_2013.pdf

TLN heeft geconstateerd dat de discussie over de efficiëntie van wegtransport negatief wordt beïnvloed doordat er te weinig kennis is van en misverstanden bestaan over het begrip ‘beladingsgraad’ en over “lege kilometers”. Daarom heeft TLN het rapport ‘Beladingsgraad van gewicht en volume – het vergelijken van lood met veren – gepubliceerd.

Het rapport richt zich in eerste instantie op beleidsmakers, politici, onderzoekers en wetenschappers etc. Maar het rapport kan ook voor TLN leden interessant zijn. Zij kunnen in de praktijk ook nog wel eens te maken krijgen met opdrachtgevers of overheden die het begrip beladingsgraad niet goed kennen of verkeerd interpreteren. Het rapport kan de vervoerders helpen om die onbekendheid en eventuele misverstanden weg te nemen en kan hier gedownload worden. Het rapport is echter uitdrukkelijk niet bedoeld en ook niet geschikt als handboek waarmee transporteurs hun eigen beladingsgraad kunnen optimaliseren; daar zijn de omstandigheden van elke transporteur te specifiek voor.

Het rapport is goed ontvangen. Waar de vakpers meestal het persbericht heeft overgenomen, zijn er twee opvallende reacties uit die vakpers: “Beladingsgraad: TLN zet zin en onzin over ‘leegrijden’ op een rij; beladen onderwerp keurig geanalyseerd. Veel vrachtauto’s rijden leeg of met veel te weinig lading. Die populaire bewering, die het politieke debat over het wegvervoer ernstig vertroebelt, gaat TLN te lijf in een doorwrocht rapport”. Of van een andere vakpublicatie: “Politici snappen beladingsgraad niet. Om het transport efficiënter te maken wil de politiek de beladingsgraad omhoog hebben. Maar vaak blijkt men niet alles goed te snappen”.

TLN heeft geconstateerd dat de discussie over de efficiëntie van wegtransport negatief wordt beïnvloed doordat er te weinig kennis is van en misverstanden bestaan over het begrip ‘beladingsgraad’. Hierdoor ontstaat er een onjuist beeld van het wegtransport en groeit het risico dat er beleidsmaatregelen worden genomen die de sector negatief beïnvloeden. TLN wil daarom dat er meer kennis komt over de ‘beladingsgraad’ in het wegtransport zodat de discussie op basis van de juiste informatie wordt gevoerd. Met die reden heeft TLN het rapport ‘Beladingsgraad van gewicht en volume – het vergelijken van lood met veren’ gepubliceerd. Het handboek maakt duidelijk wat beladingsgraad nu precies wel is, hoe we dit begrip correct moeten gebruiken en welke factoren van invloed zijn op de beladingsgraad. Het richt zich op de verschillende dimensies van beladingsgraad en hoe we beladingsgraad per type vrachtvervoer op een juiste manier kunnen interpreteren. En toont tevens aan dat bundeling van ladingen – een van de oplossingen die vaak als eerste wordt geroepen om beladingsgraad te verhogen – niet in iedere situatie mogelijk is.

Het rapport richt zich in eerste instantie op beleidsmakers, politici, onderzoekers en wetenschappers etc. Want zij zijn het vaak die ervan uitgaan dat er sprake kan zijn van ‘één’ beladingsgraad voor de hele wegtransport sector en dan verkeerde conclusies trekken. Daar wordt het rapport ook goed ontvangen, getuige de tweet van een logistiek wetenschapper: “Uitstekend rapport @TLNnieuws over beladingsgraad. Een mooie eerste stap op weg naar overall-transport-effectiveness”. Het rapport kan hier gedownload worden. (RL)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *