Servicelogistiek: op weg naar zero emissie

In grote steden rijden servicemonteurs af en aan. Een kwart van de bestelauto’s is voor installatie-, reparatie- en onderhoudswerkzaamheden. Veelal nog diesel... Daarom starten de hogescholen van Amsterdam (HvA), Arnhem en Nijmegen (HAN) een 2-jarig onderzoeksproject naar de inzet van elektrisch vervoer voor servicelogistiek.

Nu steeds meer steden streven naar ‘uitstootvrije stadslogistiek in 2025’ is het tijd voor duurzame alternatieven om klanten te bereiken. In dit onderzoek ‘Gas op elektrisch’ participeren twintig partners uit de praktijk, waaronder servicebedrijven.

Hoewel deze bedrijven steeds vaker bezig zijn met duurzame technieken, zoals de installatie van zonnepanelen en laadpalen, is hun eigen wagenpark vaak nog niet duurzaam. Dick Geelen van servicebedrijf Unica: “Wij worden door de klimaatdoelstellingen steeds meer met duurzaamheid geassocieerd. Dan kun je eigenlijk niet met je stinkende dieselbus bij de klant aankomen”.

Betrokken HvA-lectoren zijn Walther Ploos van Amstel (City Logistiek) en Robert van den Hoed (Energie & Innovatie).

Knelpunten

Elektrisch vervoer is al mogelijk, maar wordt nog niet op grote schaal toegepast. Het project brengt de huidige situatie en de knelpunten in kaart. Servicemonteurs geven nu bijvoorbeeld aan dat de actieradius van elektrisch vervoer nog niet voldoende is. Het project combineert kennis van logistieke processen, energievoorziening en het gedrag van medewerkers bij de adoptie van innovatie. Het onderzoek wordt medegefinancierd door Regieorgaan SIA, onderdeel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Elektrisch vervoer voor servicelogistiek anno 2019 from HvA/AUAS City Logistics on Vimeo.

https://vimeo.com/314264063

Innovatie

Voor dit onderzoek kreeg de HvA een RAAK Mkb-subsidie van Regieorgaan SIA, onderdeel van wetenschapsfinancier NWO. Met deze subsidie hoopt SIA kennisuitwisseling te bevorderen tussen hogescholen en mkb-bedrijven met als doel het innovatief vermogen van deze bedrijven te vergroten.

De deelnemende partners zijn:

Consortiumpartners: Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Techniek Nederland, DOET, Baars Engineering, Easy Go Electric, Fietsdiensten.nl, Fleetkennis, Laadpunt Nederland, Urban Arrow, PSA Group.

Servicebedrijven: ENGIE, Unica, Heijmans

Overige partners: Vrije Universiteit, CityServiceBike, Juizz, Guidion, gemeente Amsterdam

Voor meer informatie, klik hier.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>