Wat kun je als consument doen aan duurzame pakketbezorging?

Er worden steeds meer pakketjes verstuurd. Het Nederlandse Dagblad sprak met Walther Ploos van Amstel over wat je zelf  kunt doen om producten zo milieuvriendelijk bezorgd te krijgen?

Enkele tips:

  1. Bestel bij webwinkels die op afspraak of bij jouw favoriete afhaalpunt bezorgen. Nu kan de bezorger veel pakketjes niet bezorgen. Als het pakket niet bezorgd kan worden omdat consumenten niet thuis zijn. Dan moet het mee terug, of moet de koerier nog eens bij je langskomen of hij levert het af bij een afhaalpunt waar steeds meer consumenten bovendien hun pakje niet meer ophalen. Zonde van al die onnodige kilometers en grote bestelauto’s.
  2. Om retouren bij vooral mode te voorkomen, kun je bestellen bij webwinkels die jouw maten kennen of die veel informatie geven over de echte afmetingen van de kleding. Zulke webwinkels krijgen minder dan 10 procent retour.
  3. Kies een webwinkel die met lichte elektrische voertuigen bezorgt. Dan doen onder meer Wehkamp, Coolblue en het Amsterdamse retailplatform Bijons.
  4. Bedenk dat de CO2-footprint van het bezorgen marginaal is, als je kijkt hoeveel CO2 het kost om het product te maken. Je kunt je bij een product beter afvragen waar het vandaan komt, hoe het is geproduceerd en of je het wel nodig hebt. En, het is beter voor je buurt als al die leuke winkeltjes blijven, toch?

Lees het hele interview hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *