bloomon pakt boeketbezorging aan met Simacan

Met online bloemenabonnementen maakt bloomon de weg tussen de kweker en de voordeur zo kort mogelijk. Consumenten hoeven niet langer naar de bloemist, supermarkt of tankstation voor een boeket, maar ontvangen hun bloemen vers aan huis. Gratis bezorgd in de avonduren, wanneer de meeste mensen thuis zijn. bloomon belooft klanten om binnen een tijdslot van een uur te leveren. Daarbij wil ze de klanten 100% voorzien van goede service én goede informatie. Met de groei van bloomon, groeide ook die uitdaging. Simacan heeft, in samenwerking met App2Track, het volledige afleverproces van de aan-huis boeketbezorging gedigitaliseerd en real-time inzichtelijk gemaakt.
bloomon heeft geen eigen vloot maar maakt gebruik van een partnernetwerk. Vanuit verschillende Hubs, bestaande uit externe transportbedrijven en koeriersdiensten, worden de aan-huis leveringen in de betreffende regio verzorgd. De coördinatie en klantenservice vinden centraal plaats, vanuit het hoofdkantoor van bloomon.

Falko Dobbe, Global Head of Logistics bij bloomon: “Met de groei van bloomon hadden we steeds meer behoefte aan overzicht en actueel inzicht in het logistieke proces. We zochten een intuïtieve oplossing, want het succes valt of staat met het gebruik op de werkvloer. Dan bedoel ik aan de ene kant onze agents bij Customer Support, die intensief contact onderhouden met de Hubs en onze klanten te woord staan. Aan de andere kant zijn daar de chauffeurs. Wekelijks zijn er 600 à 700 chauffeurs voor ons op de weg. Zij hebben een auto en een smartphone; wij wilden hen een gestandaardiseerde oplossing bieden.”

Real-time informatie biedt duidelijkheid
Op het hoofdkantoor van bloomon worden de ritplanningen voor de diverse hubs klaargezet in de Simacan Control Tower. De hubmanagers loggen in, zien specifiek voor hun eigen Hub welke ritten ze moeten regelen en wijzen deze toe aan chauffeurs. De chauffeurs ontvangen via App2Track hun opdrachten, zijn tijdens hun ritten real-time te volgen en doen aflevermeldingen in de app.

Sophie Calicher, Team Lead Customer Support bij bloomon: “Belden klanten voorheen met de vraag ‘Waar zijn mijn bloemen?’, dan betekende dat veel heen en weer bellen of appen met de betreffende hubmanager, die zijn chauffeur weer te pakken moest zien te krijgen. Dat kon behoorlijk hectisch zijn.”

In november 2017 gingen de eerste Hubs ‘over’. In april 2018 was er landelijke dekking. Sinds najaar 2018 is het systeem ook in Duitsland en Denemarken operationeel. Falko Dobbe: “Alle beschikbare data helpen ons enorm om de kwaliteit van de planningen te verbeteren. We wisten al dat een x percentage te laat was, maar ook een deel significant te vroeg. Nu is al zéker de helft van alle buitentijdsleveringen opgelost. Dat levert geld op, maar veel belangrijker nog: blije klanten. We kunnen onze klanten bovendien nog flexibeler bedienen; ze kunnen tot op het laatste moment wijzigingen doorgeven. Vanuit de chauffeurs krijgen we over het algemeen positieve reacties op de app. Hun ritten zijn rustiger geworden; ze worden minder vaak tussentijds gebeld.”

Bron: Simacan

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Van Kints
Het gaat alleen maar bergafwaarts met de bezorging, vaak te laat en vandaag helemaal niet bezorgd. Het is al donker dus dat gaat 'm niet worden vandaag.
Abonnement opgezegd, want Bloomon incasseert nu ook al voordat de bloemen er überhaupt zijn. Achteruit gekacheld, dat bedrijf. Jammer, want de bloemen waren geweldig.
Het bedrag heb ik laten storneren door mijn bank.
Toedeledoki.