Pakjes moet hun adem inhouden. Lucht eruit!

De e-commercesector werkt aan duurzame leveringen van online bestellingen. Dat is ook hard nodig. De bestelbusjes, worden nu snel elektrisch. Ze proberen in een keer goed te bezorgen. Minder retouren. En, de magazijnen zijn superduurzaam. Maar, hoeveel grote dozen worden niet bezorgd met een lullig klein product erin? Zonde!

Verpakkingsplannen

Samen met webwinkels en toeleveranciers heeft Thuiswinkel.org het doel gesteld om de lucht in pakketten met 10% te reduceren in 2022. Bovendien zet de e-commercesector in op het helemaal weglaten van verzendverpakkingen, waar dat mogelijk is. Deze doelen zijn vastgesteld in het Brancheverduurzamingsplan Verpakken 2019-2022.

Om producten zonder schade te kunnen bezorgen bij de consument, is verpakken veelal noodzakelijk. Daarbij is het ook belangrijk dat de verpakking niet te groot is.

Lucht in verpakkingen zorgt voor onnodige CO2-uitstoot tijdens de distributie. Met minder lucht in verpakkingen, worden de pakketten kleiner, kunnen er meer pakjes in één rit worden vervoerd en zijn minder bestelvoertuigen nodig.

De doelen van het verpakkingsplan zijn onder meer:

  • Een verzendverpakking zal alleen worden toegepast wanneer één of meer verpakkingsredenen van toepassing zijn, waarbij marketing niet de enige reden mag zijn om te verpakken.
  • Opvulmaterialen niet meer gebruiken, alleen wanneer dit strikt noodzakelijk is voor de bescherming van het product.
  • Reductie van 10% lucht tegenover 2018.
  • 10% meer herbruikbare verpakkingen.
  • Alle verzendzakken zijn hersluitbaar.
  • Consumenten worden geïnformeerd over hoe de verpakking te scheiden.
  • Gebruik van gerecycled plastic.
  • Kartonnen verpakkingen zijn gemaakt van FSC/PEFC materiaal, en bevatten zoveel mogelijk recyclede vezels.

Webwinkels hebben de afgelopen jaren al gewerkt aan machinaal, op maat, inpakken en het reduceren van verpakkingsmateriaal. Honderd procent minder lucht is niet haalbaar. Producten komen voor in alle mogelijke vormen, waardoor het onvermijdelijk is dat er lucht in verpakkingen zit.

Verpakkingsvormen

Uit een studie van Thuiswinkel.org en Topsector Logistiek blijkt dat hoe meer producten bij elkaar worden verpakt, hoe efficiënter de doos is gevuld. Eind 2018 voerde Partners for Innovation in opdracht van Thuiswinkel.org een steekproef uit, die een beeld geeft van de lucht in e-commerceverpakkingen.

Webwinkels gebruiken verschillende verzendmethodes. De meest voorkomende is de kartonnen doos (75%), gevolgd door de kunststof zak (19%). De vullingsgraad van enveloppen en verzendzakken ligt veel hoger dan bij dozen, namelijk (bijna) 100%. Omdat een zak minder bescherming biedt, kunnen echter niet alle soorten producten hierin verzonden worden. Bij een kartonnen doos is de vullingsgraad 'gemiddeld' 50%. Grote webwinkels presteren gemiddeld iets beter dan kleine webwinkels.

Vullingsgraad

De sectoren kleding en elektronica hebben een hoge vullingsgraad. De kledingsector presteert beter dan gemiddeld met een vullingsgraad van dozen van gemiddeld 60%. Kleding is een zacht product en daardoor gemakkelijk te vormen naar de doos waarin het wordt verpakt. Elektronicaproducten zitten vaak al in een stevige doos en zijn vormvast, hier is dus geen speling bij de verzendverpakking. Grotere elektronica producten worden vaker zonder verzenddoos verstuurd.

Opvallend is dat grotere producten efficiënter ingepakt worden dan kleine producten. Uit de grafiek blijkt dat bij kleinere producten (minder dan 10 liter, en dat zijn veruit de meeste zendingen) de vullingsgraad onder 30 procent ligt!

Vaak hebben kleine producten een minimale verpakkingsgrootte nodig omdat ze anders gemakkelijk kwijt raken. De kleinste standaarddoos is nog aanzienlijk groter dan kleine producten, wat resulteert in een lagere vullingsgraad voor deze producten.

Ambitieus?

De doelstelling om de lucht in pakketten met 10% te reduceren in 2022 is wat magertjes in het licht van de uitkomsten van de studie.

Daar tegenover staat dat het ontwikkelen van 'e-commerce ready' verpakkingen een uitdaging is voor de hele keten, niet enkel voor de webwinkels. Een slimme online logistiek begint bij de producent. Bovendien moet de geautomatiseerde magazijn- en sorteerprocessen worden aangepast om de grotere diversiteit aan verpakkingen aan te kunnen. Misschien is dit ook een mooie kans om RFID in te zetten.

Walther Ploos van Amstel.

Bron: Thuiswinkel.org

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Sarah de Leeuw
Handig dat er gekeken wordt naar de optie minder lucht in <a href='https://www.uniquecarton.nl/ontwikkeling-ontwerp/Product-verpakking-laten-maken' rel="nofollow">pakjes</a> te hebben. Dan kan er inderdaad meer vervoerd worden! Zou het wellicht ook zijn bedrijven hierop aan te spreken? Soms krijg je een hele doos voor een SD-kaart...
Ivan
Laatst kocht ik een matras. Ik wilde hem laten afleveren. In zijn verpakking was hij echter vacuüm getrokken en opgerold. Ik kon hem gewoon op mijn schouder meenemen. Bij het openmaken thuis blies de matras zich a.h.w. op tot zijn gebruiksgrootte. Dit noem ik nog eens efficiënt verpakken.

https://www.amc-co-packing.nl/verpakkingswerkzaamheden
Marie
Ik geloof ook dat het verstandig is om een verpakkingsplan op te stellen wanneer je een onderneming start. Kijk inderdaad goed naar de afmetingen van je producten en koop slim in, zodat je efficiënt kan verzenden. Dit vinden consumenten vandaag de dag ook erg belangrijk. http://www.bsverpakkingen.nl/dozen/