Simon Loos: elektrisch rijden komt met veel harde lessen

Met zo’n tweehonderd bezoekers uit de branche, diverse inspirerende sprekers en netwerkmogelijkheden oogstte het eerste Nationaal Transportcongres tevredenheid. Een van de sprekers was Wim Roks, wagenparkbeheerder bij Simon Loos. Hij ging met de zaal in gesprek over de ervaringen met elektrische vrachtwagens bij voor Heineken en Ahold.

Volgens Wik Roks hangt het van vele factoren af of rijden met elektrische trekkers per kilometer goedkoper is dan rijden met diesel als aandrijfvorm. Hoge kilometrages, bij voorkeur op snelwegen, zijn noodzakelijk, net als nachtelijk laden in plaats van duur tussentijds, en een chauffeur die zijn rechtervoet in bedwang houdt.

Roks bundelde tijdens het Nationaal Transportcongres vier jaar ervaring bij Heineken en Albert Heijn met elektrische vrachtauto’s, onder meer in de binnenstad van Amsterdam. In dit kronkelend stratenplan met veel stoppen en optrekken vindt er zo goed als geen regeneratie van remenergie plaats. De bandenslijtage gaat een factor 2 sneller, dealers moeten investeren in adequate laadinfrastructuur voor hun klanten, een storing wordt met een elektrische vrachtwagen bijna altijd een stranding en er treden regelmatig problemen op bij het opladen. “Daarbij ontstaat nog vaak een ping-pong-spel tussen de stroomleverancier en de afnemer over de schuldvraag.”

Ook moest Simon Loos aan de slag met de verwarming in de cabine, die in eerste instantie niet aanwezig was. Om ook in de winter te zorgen voor comfort, werd in samenwerking met de producent een elektrische kachel gemonteerd en aangesloten op het koelwatersysteem. Op die manier ontstond een boiler, die tijdens nachtelijk opladen zorgde voor een voorverwarmde cabine bij vertrek.

Bij de start in 2015 stonden de chauffeurs bij Simon Loos overigens niet meteen te springen om elektrisch te gaan rijden, aldus Roks. “Totdat ze de enorme acceleratie in de gaten kregen. Dat was zelfs dermate groot, dat we tot twee keer toe het vermogen hebben laten dempen.”

Bron:  Aftersalestruck.nl

Foto: Simon Loos

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>