Verkeerslichten bij Schiphol communiceren met vrachtwagens

Een systeem waarbij vrachtwagens ‘communiceren’ met verkeerslichten rond Schiphol leiden tot minder uitstoot, minder vertraging, lagere brandstofkosten en betrouwbaardere reistijden. In de omgeving van Schiphol rijden dagelijks duizenden vrachtwagens. Het voorkomen van onnodig afremmen en optrekken heeft een positieve invloed op de luchtkwaliteit en CO2-uitstoot.

Wanneer de chauffeur het verkeerslicht nadert, communiceert de vrachtwagen via het 4G netwerk van KPN met het naderende verkeerslicht. Met een vertragingstijd van slechts enkele tientallen milliseconden is de communicatie tussen verkeerslicht en vrachtauto bijna real-time. Chauffeurs krijgen hierbij in een snelheidsadvies waardoor ze niet hoeven te stoppen. De techniek waarbij vrachtwagens langer groen licht krijgen, is overigens niet nieuw in Nederland en Duitsland. De manier waarop dat rond Schiphol gebeurt is dat wel.

Op 2 juni werd het systeem voor het eerst gepresenteerd met een demonstratierit van een vrachtwagen en personenbusje. In de proef zijn twee verkeerslichten voorzien van nieuwe software. Dit kan eenvoudig uitgebreid worden naar andere kruispunten. Het aantal vrachtwagens dat is uitgerust met een boordcomputer kan eveneens gemakkelijk uitgebreid worden, ook naar andere vervoerders. Het systeem kan ook worden toegepast in andere voertuigen, zoals bussen en taxi’s. Bovendien worden Europese standaarden toegepast die met de auto-industrie zijn vastgesteld, zodat de toepassing ook internationaal gebruikt kan worden.

Landelijk worden 1.200 verkeerslichten omgebouwd. Idealiter krijgen ook andere weggebruikers op hun navigatie informatie over adviessnelheden, naderende files, ongelukken en dergelijke.

De provincie Noord-Holland werkt hiervoor samen met KPN, Vialis, Dynniq, FloraHolland, Rietveld, Dobbe transport en het Rijksprogramma Beter Benutten.

Bron: Parool en Haarlems Dagblad.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *