Een servicemonteur kan straks met het openbaar vervoer naar zijn klus

Bouwer Heijmans en PostNL hebben samen een duurzaam logistiek alternatief ontwikkeld, waardoor ze sneller én emissievrij materialen kunnen bezorgen tot in de Amsterdamse binnenstad. Ralph Oduber, manager business development bij Heijmans: “En dat is nog maar het begin. Dit wordt een doorbraak voor de gehele bouwsector.”

Verkeersbewegingen

Ralph Oduber was verrast toen hij ontdekte hoeveel verkeersbewegingen de toeleveranciers van Heijmans maakten voor de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en Universiteit van Amsterdam (UvA) – en wat daarvan de impact op het milieu was. “Voor die ene klant in Amsterdam waren we jaarlijks, met onze 180 toeleveranciers en subcontractors verantwoordelijk voor 14 ton CO2-uitstoot. Dat is 33 zwembaden vol! En er zijn nog veel meer klanten en divisies in Amsterdam en daarbuiten.”

Heijmans begreep meteen dat dit een probleem was dat ze niet alleen konden oplossen, zegt Oduber. “We brachten verschillende disciplines bij elkaar: om te beginnen onze belangrijkste toeleverancier Technische Unie (TU), dan PostNL voor de logistiek en ten slotte verhuizer Deudekom voor de tijdelijke opslag. Door de omvang van Heijmans kunnen we invloed uitoefenen en dus de bouwketen sturen. Daardoor zijn we in staat een nieuwe duurzame logistieke norm te lanceren.”

De logistieke keten omgooien
Samen bouwden Heijmans, TU, PostNL en Deudekom aan een slimme verduurzaming van de stadslogistiek. Ofwel: hoe krijgen de partijen snel materialen voor gebouwservices emissievrij in de Amsterdamse binnenstad? “We hebben het logistieke proces veranderd”, zegt Oduber. “TU brengt de benodigde materialen naar de stadshub, Deudekom zet ze klaar voor PostNL en die brengt de materialen emissievrij naar de werklocatie in hartje Amsterdam. De eerste dag waren ze al twee uur vroeger dan onze monteurs gewend waren.” Dit is volgens Oduber nog maar het begin: “We kraken nu de ‘code’ van onze immense en complexe logistieke infrastructuur, van alle toeleveranciers en subcontractors die we nodig hebben voor onze dienstverlening.

Nu rijdt bijvoorbeeld nog een koerier met een loper ’s nachts door heel Nederland om materialen in de busjes van onze aannemers te zetten. Die aannemers worden ’s ochtends wakker, stappen in hun dieselbusjes en rijden van locatie naar locatie. Daar aangekomen blijkt vaak dat er net andere materialen nodig zijn. Dan moeten ze weer naar de groothandel en weer terug, klus afronden, om bij de volgende klus vaak hetzelfde te ontdekken. Dat is voor niemand goed en daar willen wij ook vanaf. Wat mij betreft kan een servicemonteur straks met het openbaar vervoer met zijn favoriete steeksleutel op zak naar zijn klus; alles staat klaar. Ontbreekt er iets? Dan komen we het snel brengen.”

Eerste ervaringen

In de eerste zes maanden van de samenwerking zijn al 750 emissievrije bevoorradingen verzorgd. “We gingen meteen met grote aantallen aan de slag en hebben bewezen dat het kan”, zegt Oduber. De trotse manager voorspelt dat de slagkracht van alle betrokken partijen grote gevolgen zal hebben. “We vinden dat deze oplossing straks voor de hele sector beschikbaar zou moeten komen. Vaak wordt er gewezen naar start-ups voor vernieuwing. Maar ons soort bedrijven kan door zijn reikwijdte, kennis en innovatiekracht échte veranderingen initiëren. We bedenken niet alleen veranderingen, maar zijn ook in staat ze op grote schaal uit te rollen en te borgen. En dat soort veranderingen zijn hard nodig!”

Bron: PostNL

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>